UMNO TIDAK PERNAH DEWASA

Akhir-akhir ini tindakan UMNO terhadap pesaing politiknya semakin melampau. Selepas isyarat yang diberikan dalam pilihanraya umum ke 12, rakyat berharap UMNO bangun dari mimpi dan menjadi dewasa. Undi rakyat mengisyaratkan supaya demokrasi di Malaysia dipulihkan dan keadilan ditegakkan. Malangnya UMNO menilai kehilangan sokongan itu sebagai tindakan permusuhan oleh rakyat yang perlu dihadapi dengan serangan balas dan kebencian. Di sebalik retorik "UMNO perlu berubah" dan "UMNO perlu fahami isyarat rakyat" yang disebut berulangkali oleh pemimpin-pemimpin UMNO, parti itu terus melangkah ke belakang dengan tindakan-tindakan tidak demokratik, menyalahguna kuasa dan ganas.

Krisis Perak membuktikan UMNO tidak mahu berubah, malah semakin teruk daripada sebelumnya. SPR, SPRM, Polis, FRU, Mahkamah dan Media dilacurkan demi kuasa tanpa mempedulikan perlembagaan dan undang-undang.

Terbaru, UMNO memperkudakan polis dan FRU lagi dan lagi untuk menyekat kematangan rakyat yang semakin kenal keburukan UMNO. Polis dan FRU bukan lagi pasukan keselamatan yang memelihara ketenteraman negara. Pasukan itu telah bertukar misi menjadi pasukan samseng yang bertugas untuk kepentingan UMNO. Sejahat mana pun UMNO, polis dan FRU sedia berkhidmat bila-bila masa untuk mempertahankannya. Semulia mana pun hasrat rakyat, polis dan FRU tetap ganas menghalangnya bila saja UMNO menghendakinya.

Kisah #1 - Pada 6 Februari 2009, seawal waktu subuh polis sudah bersedia di bangunan SUK untuk menghalang Dato' Seri Nizar dan Exconya memasuki bangunan itu. Alasan celaka apa yang mengharuskan tindakan itu? DS Nizar belum meletak jawatan. Dato' Dr. Zambry pun belum mengangkat sumpah. Undang-undang rimba mana yang tidak membenarkan DS Nizar masuk ke pejabat resminya dalam keadaan itu? Walau pun kemudiannya DS Nizar dibenarkan masuk, tetapi kebenaran masuk 'untuk mengambil barangan peribadi' itu diberikan dengan penuh penghinaan dan mencabul undang-undang. Wartawan dalam dan luar negara menjadi saksi bagaimana pegawai tinggi polis boleh dihambakan oleh UMNO untuk menyempurnakan pengusiran DS Nizar daripada bangunan itu.

Kisah #2 - Polis menajiskan integriti dan kredibiliti apabila patuh membabi buta dan buta tuli terhadap arahan UMNO supaya menyiasat Speaker DUN selepas tindakan penggantungan MB dan Exco haram daripada menghadiri sidang DUN. Polis tergamak membunuh doktrin pengasingan kuasa yang menjadi nyawa perlembagaan negara. Berilah seribu alasan dan berdalihlah dengan sejuta asas perundangan, namun seluruh dunia tahu dan nampak betapa polis merelakan diri jadi budak suruhan UMNO.

Kisah #3 - Tragedi 3 Mac 2009 menyerlahkan pengabdian mutlak pasukan polis dan FRU kepada tuhan yang bernama UMNO. Ribuan anggota dikerahkan mengepung bangunan SUK untuk menghalang persidangan tergempar DUN yang dipanggil oleh Speaker. UMNO jadi tuhan manakala polis jadi raja. Polis @ raja mendapat mandat dari UMNO @ tuhan. Samseng dibiarkan mengugut dan mengancam rombongan ADUN. Polis menunggu di pintu pagar dengan wajah angkuh. Akhirnya persidangan DUN terpaksa dilangsungkan di bawah pohon Beringin.

Kisah #4 - Lawak bodoh bersambung ke episod seterusnya. Polis memanggil ADUN yang bersidang dan mendakwa mereka dengan tuduhan menganjurkan perhimpunan haram. Sidang DUN bawah pokok adalah perhimpunan haram! Polis memang bijaksana dan prihatin.

Kisah #5 - 19 Mac 2009 pekan Simpang, Taiping dipenuhi pasukan polis dan FRU. UMNO mengerahkan kira-kira 500 anggota dua pasukan itu untuk menghalang ceramah Pakatan Rakyat yang dihadiri oleh Dato' Seri Anwar Ibrahim, TG Dato' Seri Hj. Abdul Hadi Awang dan Dato' Seri Nizar. Ahli UMNO di kawasan itu sendiri pun tidak nampak logiknya tindakan polis dan FRU itu. Besoknya UMNO menganjurkan forum di Changkat Jering. Polis menutup jalan susur dari arah plaza tol keluar ke jalan Taiping - Kuala Kangsar untuk memudahkan pengunjung meletak kenderaan. Semuanya jadi mudah dan halal kerana penganjurnya ialah UMNO.

Kisah #6 - 23 Mac 2009, Pakatan Rakyat diberikan kebenaran menganjurkan ceramah pengumuman calon PRK Bukit Gantang di padang Taman Kota Jaya, Simpang, Taiping. Ketika YB Azmin Ali sedang berucap, pasukan polis menyerbu pentas ceramah dan mengarahkan supaya majlis dipendekkan atau diberhentikan. Alasan bodoh yang diberikan ialah "permit dikeluarkan hanya untuk ceramah mengumumkan nama calon, dan bukan ceramah politik". Oleh kerana YB Azmin bercakap politik menyentuh UMNO dan pemimpinnya, maka syarat permit telah dilanggar. Daripada pemegang ijazah PhD hinggalah tukang sapu yang hanya bersekolah darjah enam, semuanya menghamburkan rasa kesal atas kebodohan melampau UMNO dan pegawai polis. Ceramah parti politik nak mengumumkan calon pilihanraya tetapi tak boleh cakap politik. Memang bodoh!

Kisah #7 - Pada malam yang sama, FRU menembak orang ramai dengan air asid di majlis ceramah Dato' Seri Anwar Ibrahim di Sungai Petani, Kedah. Perhimpunan itu bukan demonstrasi jalanan atau rusuhan bersenjata. Rakyat hadir untuk mendengar penerangan daripada parti politik yang sah. UMNO takut rakyat celik maklumat kerana ia akan mempercepatkan ajal parti rasuah itu. Lantaran itu polis dan FRU diarahkan untuk meneruskan tindakan ganas yang bodoh lagi tidak bertamadun bagi menggagalkan majlis penerangan Pakatan Rakyat.

Kisah #8 - 24 Mac 2009, Kementerian Dalam Negeri menggantung penerbitan akhbar Harakah dan Suara Keadilan selama 3 bulan berkuatkuasa serta merta. UMNO boleh beri sejuta alasan namun rakyat tidak lagi bodoh seperti pemimpin dan ahli UMNO. Selain daripada ahli-ahli UMNO yang buta huruf, semua rakyat Malaysia tahu bahawa penggantungan itu adalah usaha UMNO menyekat arus peningkatan kefahaman rakyat tentang politik negara ini.

Kisah #9 - Malam 24 Mac 2009, kampung Sungai Tinggi, Trong digempur oleh kira-kira 200 anggota FRU dan puluhan anggota polis. Pasukan perang itu datang dengan 15 trak merah dan berpuluh kenderaan putih. Yahudi Israel akan ketawa kalau UMNO membantah kezaliman mereka di Palestin kerana UMNO lebih teruk dari mereka. Intifadhoh Palestin ada batu, mortar dan bom sedangkan penyokong Pakatan Rakyat hanya datang berlenggang untuk mendengar ceramah, bukan untuk menyerang atau mencederakan sesiapa. Lawanlah ceramah dengan ceramah. lawanlah hujah dengan hujah. Hanya si bacul yang melawan hujah dengan senapang dan water canon.

UMNO memang tak mau berubah dan tak mahu memahami isyarat rakyat. Kepentingan diri dan rasuah telah membentuk akal budi UMNO menjadi beku dan terkunci mati. Kewarasan telah berkubur. UMNO mahu jadi tuhan persis firaun. Mudah-mudahan parti rasuah dan bacul itu akan tenggelam di dasar Selat Melaka seperti tenggelamnya firaun di dasar Laut Merah.

Comments :

3 comments to “UMNO TIDAK PERNAH DEWASA”
Anonymous said...
on 

ni bknnye tidak pernah dewasa tp tak reti bahasa,biasala diorang blajor guna english, rakyat kena kelentong jea la....tp jgn risau, Allah Maha Kuasa, yg benar akan timbul jua, yg batil akan tenggelam dlm kehinaan....semoga Allah merahmati rakyat M'sia yg tak bersalah, Amin.

Anonymous said...
on 

mari kite same2 solat hajat,munajat kpd Allah,agar umno bn tumbang teruk..sbg pengajaran kpd mereka..permudahkan kemenangan hj.nizar di bkt gantang.. takbirr!!!!

Anonymous said...
on 

Siaran Langsung Perhimpunan Agong UMNO

Post a Comment

 

Komen Pengunjung Terkini