SOROTAN BERITA HAIRAN & UTUSAN MELOYA 31 MAC

Kitab suci UMNO, Berita Hairan (BH) dan Utusan Meloya (UM) hari ini menerbitkan puluhan berita dan ulasan berkaitan pilihanraya kecil Bukit Gantang.

Muka surat 2 BH melaporkan kenyataan Pak Lah bahawa BN berkempen secara berhemah, bukannya tuduh menuduh seperti amalan pembangkang. Menurut Pak Lah, pembangkang lebih gemar melakukan serangan peribadi terhadap pemimpin kerajaan (BN). UM juga melaporkan kenyataan Pak Lah ini di muka surat 2.

UM di muka surat 26 memetik kenyataan Ismail Saffian bahawa "pembangkang gemar menabur fitnah". Calon BN itu juga menyatakan "fitnah-memfitnah adalah perbuatan tidak bertamadun".

Ruangan Minda Pengarang BH turut memuatkan tema yang sama melalui tulisan bertajuk 'Pasukan BN wajar elak tiru kempen tak bermoral lawan'.

Di muka surat empat BH, Ismail Saffian menuduh pembangkang memperdaya pengundi dengan menaburkan pelbagai janji.

Di muka surat yang sama, dipaparkan kisah zaman kanak-kanak dan zaman remaja Ismail Saffian yang hidup dalam kemiskinan tetapi berusaha gigih untuk berjaya dalam pelajaran.

Muka surat 7 BH melaporkan Ketua Wanita UMNO yang baru, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil menyifatkan usaha memenangkan calon BN merupakan jihad. Usaha itu dianggap jihad kerana parti lawan (PAS-PR) sedang mengancam untuk menghancurkan kestabilan dan kemajuan negara.

UM memuatkan laporan 'Nizar calon DAP?' di mukasurat 7 dengan tulisan yang nampak terarah untuk meyakinkan pembaca kepada dakwaan itu.

Tulisan di ruangan pendapat yang bertajuk 'Semangat Bukit Gantang' cuba mengaitkan Pakatan Rakyat dengan imej buruk dengan menyatakan "Walaupun berlaku sedikit kekecohan sepanjang proses penamaan calon berlangsung, terutama melibatkan penyokong pembangkang, itu tidak mengganggu tumpuan penyokong BN yang datang bukan untuk mencari pasal".

Ulasan ..... :

Pak Lah kata BN kempen berhemah - bukan tuduh menuduh. Mail Pian kata fitnah-memfitnah tidak bertamadun.

Aduh! di masa yang sama Pak Lah tuduh Pakatan Rakyat suka menuduh dan menyerang peribadi pemimpin BN. Mail Pian tuduh Pakatan Rakyat gemar tabur fitnah. Mail Pian juga tuduh Pakatan Rakyat perdaya pengundi. Shahrizat kata Pakatan Rakyat ancam kestabilan dan kemakmuran negara. Utusan Meloya pula kata Pakatan Rakyat buat kecoh waktu penamaan calon. Ditambah dengan dakwaan Nizar calon DAP. Walau pun ada tanda soal, tetapi maksudnya jelas mahukan pembaca percaya dakwaan itu.

Aduh! siapa yang tidak berhemah? Siapa pula yang tak bertamadun?

Kesian Mail Pian kerana hidup miskin di zaman kanak-kanak dan zaman remajanya. Mail Pian pelajar pintar tetapi kesempitan wang untuk membiayai pelajarannya. Mail Pian ambil exam SPM tahun 1977. Maknanya Mail bersekolah rendah bermula pada tahun 1967 hingga 1972 dan sekolah menengah dari tahun 1973 hingga 1977.

Pilu rasanya mengenangkan Mail Pian terpaksa dibantu oleh orang kampung yang mengutip derma 150 ringgit untuk menghantar Mail Pian mengikuti program matrikulasi.

Sebenarnya hingga sekarang masih terdapat ramai anak Melayu yang kesempitan wang untuk membiayai kos belajar. Ada pelajar pintar yang menolak tawaran menyambung pelajaran kerana tak cukup duit.

Persoalannya, mengapa keadaan ini berlaku? Sepanjang tempoh derita Mail Pian dari tahun 1967 hingga 1977 itu, ke mana perginya kerajaan UMNO-BN yang dikatakan pembela bangsa? Kerajaan UMNO-BN itu jugalah yang berkuasa di peringkat pusat hingga hari ini dalam keadaan ramai anak Melayu terus kesempitan wang untuk menampung kos belajar.

Aduh! Aduh! Aduh!

Comments :

26 comments to “SOROTAN BERITA HAIRAN & UTUSAN MELOYA 31 MAC”
Antusabun said...
on 

Cuba terbalikkan berita. Umno plak yang kena hentam. Citer pulak peribadi Nizar yang gigih masa belajar. Mau gila najib gua rasa. Ismail Saffian plak terus tarik diri.. Umno!! Sampai bila pun menyusahkan masyarakat

tanpa nama said...
on 

yang teman ingat ler...yang kecoh2 kat tempat penamaan calon hari tu sesesama ameno..ade botol yang tak bersalah jadi mangsa yub..cuba tengok kisah di pwtc..bila khairy diumum menang ketua pemuda..beradab dan bersopan santun betul kumpulan yang menolak KJ tu..

maun said...
on 

Mail Sepian cari undi simpati. macam dia sorang je susah. Cari le taktik lain..

Kak Ijat, kesian definisi jihad Kak Ijat. Jihad dulu kepala yang tersembol tu. Tidak ada jihad melainkan atas agama. Berjuang untuk menegakkan agama itulah jihad, kalau memperjuangkan projek dan pembangunan, itu jahil namanya...

KuliGomen said...
on 

Jom tengok blog ni...
ramainyaaaaaa penyokong
http://anak-pangkor.blogspot.com/

PARPUKARI said...
on 

Terlebih dahulu beribu maaf kerana lama sangat tidak update blog saya kerana maklumlah mengirakan kerenah pindah randah dan naik turu mahkamah Tinggi KL dan Persekutuan, Putrajaya. Pohon sembah derkaha!

WAH NIZAR SARCASTICNYA KAU YA, KATA ALIM, NI TENGOK MACAM NAK TUKAR NAMA JADI AH LIM JE...HE HE HE HE..

Hari penamaan calun PRK P059 Bkt Gantang bejalan lancar dengan sedikit huru hara sewaktu saya dan isteri bersama-sama pimpinan PAS lain memasuki pintu pagar dewan perbanadaran Taiping jam 8.45pagi.

SIAPA YANG BUAT HURU HARA BONEKA OI? BUKAN KE ASKAR UPAHAN IMPORTED KAU YANG KAU BAWA DARI LUAR TU YANG NAMPAK MACAM GANGSTER DAN SUKA BUAT HAL KAN? TAPI BIASALAH NIZAR KAU DEPAN ORANG BUKAN MAIN PANDAI LAGI MAIN WAYANG KAN, PEHHHH BAK KATA ORANG TUA2 PIJAK SEMUT PUN TAK MATI...TAPI HAKIKATNYA KAU BUSUK HATI!

Namun sewaktu pergi menunaikan solat maghrib di Masjid Simpang, saya diminta oleh imam Tuan Hj Hisham untuk mengimamkan solat tersebut dan saya bersetuju. Sewaktu masuk kemasjid saya diberitahu Tan Sri Muhyidin Yasin, Timb Presiden UMNO, dato Zambry Kader , calun Ismail Saffian dan ramai lagi pimpinan UMNO pusat dan negeri juga ada bersama. Pimpinan UMNO berada disaf pertama.

BETUL KE IMAM TU MINTAK KAU JADI IMAM ATAU KAU YANG NAK JADI IMAM? COME ON LA NIZAR, LOKKING AT YOU BRO, WE KNOW WHO YOU ARE...KAU KAN BONEKA? DENGAN ORANG MELAYU ISLAM JE KAU BERANI TUNJUK GANGSTER KAU, DEPAN NGEH DAN NGA..KAU TERUS MENIKUS DAN MENGIKUT SEGALA ARAHAN MEREKA..

Pada rakaat pertama saya telah membaca ayat "wa'tasimu bihablillahi jamiian, walaa tafarraqu.... " dan rakaat kedua surah Al-kaafirun.

Selepas solat saya membaca doa termasuk doa Qunut Nazilah yang turut diaminkan oleh semua ma'mum termasuk pimpinan tinggi UMNO.

ALHAMDULILLAH KALAU NIAT MU BETUL, NAMUN JIKA KAU BERNIAT UNTK MENGENAKAN ORANG, APA HUKUMNYA TUAN? MEMPERMAINKAN AGAMA DEMI KUASA?

UMNO menganjurkan solat hajat dipimpin oleh seorang imam impot, Hj Jama'iy namanya. Habis solat, imam Hj Hashim bangun dan berucap dihadapan dgn menyebut nama pimpinan UMNO Tan Sri Muhyiddin dan Dato' Zambry. Nama saya juga disebut dan diraikan.
Imam telah mengundang saya menyampaikan tazkirah dengan memberi Tafsir ayat Quran yang saya baca pada rakaat pertama solat maghrib sebentar tadi.

IMAM TELAH UNDANG KE KAU YANG RAMPAS MIC TU NIZAR? KAU NI KUAT BELIT MACAM AL JUBURI WAL LIWATI GAKLA, MEMANG DIA DAH TRAIN KAU DENGAN BAIK SEKALI UNTUK MENJADI PROTEGE DIA! WELL DONE ANWAR THE KUNYIT MAN! YANG KAU SIBUK MASUK MAJLIS ORANG APA HAL NIZAR? KAU FIKIR PERAK NI BAPAK KAU PUNYA?

Namun beberapa pimpinan UMNO setempat telah protes termasuk penasihat masjid (pakai songkok tinggi) yang menghalang dan mengarah supaya terus adakan majlis baca yaasin, berlaku sedikit komosi (commotion). Saya mengelak bagi memelihara suasana.

JADI PAKAI SONGKOK TINGGI TU BERDOSA LA YEA, DALAM ISLAM YANG KAU ANUTI TU KENA PAKAI KEPIAH PUTIH JE YA? BONGKAKNYA CARA KAU CAKAP NI! YE KE PIMPINAN UMNO YANG PROTES? TAPI KALAU MEREKA PROTES PUN, DAH MEMANG PATUT PUN, INI MAJLIS MEREKA, KAU MASUK KAU NAK CONQUER, APA PERASAAN KAU NIZAR KALAU MEREKA BUAT YANG SAMA DALAM MAJLIS KAU? AKU BOLEH GERENTI LA, MESTI ADA PENYOKONG KAU YANG BARING ATAS JALAN PUNYA! MUAHAHAHAHA

Habis baca yaasin saya pergi bersalam dengan Dato Zambry dan dia nampak berang dan menyatakan kepada saya , kenapa menggunakan masjid berpolitik dan tak sepatut saya jadi imam tadi. katanya lagi dengan nada kuat dan marah, "jika mahu jadi imam saya bolih jadi imam, jika nak tafsir saya bolih tafsir". Saya tersenyum dan relaks sahaja dan terus meninggalkan majlis untuk acara lain . Hujan sungguh lebat ketika itu. Semua makmum melihat dan menyaksikan adegan kelakar dan "ajaib" tersebut dan ramai makmum mengiringi saya sewaktu meninggalkan masjid. Sekadar makluman! Doakan PR menang besar di P059 Bkt Gantang.

MANA TAK BERANG NIZAR OI! NASIB BAIK ITU DR ZAMBRY, DIA PENYABAR! KALAU MAJLIS AKU ORANG BUAT GITU, HE HE HE, TAULAH KAU LANGIT TINGGI RENDAH! INIKAH PEMIPIN YANG SANGAT DI SANJUBGI OLEH PARTI WEREWOLF? INIKAH CARA ISLAM? MENGANGGU MAJLIS ORANG? ADAKAH NIZAR FIKIR DENGAN BUAT MACAM NI DIA BOLEH TARIK LEBIH RAMAI ORANG ISLAM IKUT DIA? DIA DENGAN CONFIDENT BERKATA SEMUA JEMAAH IKUT DIA KELUAR DARI MASJID TU...WOW, DAMN YOU NIZAR! YOU SOUND LIKE A GANGSTER MAN! PEHHH, DASYAT BETUL YA KAU NI! DAH LA KAU MASUK MAJLIS ORANG PASTU RAMPAS MIC NAK BAGI TAFSIRAN (KONONNYA KAU NAK BAGITAU LA YANG BETAPA HINANYA UMNO NI KAN?) PASTU KAU BOLEH CAKAP PULAK MB BARU KITA MARAH2...CUBA FIKIR DENGAN RASIONAL LAH TUAN-TUAN, KALAU KITA BUAT MAJLIS, ORANG YANG TAK DIUNDANG DATANG DAN NAK JADI TUAN RUMAH, APAKAH DALAM FIKIRAN TUAN-TUAN DIA CUBA NAK BUKTIKAN?

MARI KITA BINCANGKAN, SAYA BUKAN NAK BUAT 'CHARACTER ASSASINATION' YA! TAPI KAREKTER NIZAR NI TAK MENAMPAKKAN KAREKTER SEORANG MUSLIM YANG TAWADHU LANGSUNG, DIA NI PENGIKUT SYIAH! ITU PASAL PENDEKATAN DIA AGAK GANAS! TAPI DIA NI GANAS KAT ORANG ISLAM JE, DENGAN DAP DIA TAAT LA ~ SEBAB DAP ADA KHALIFAH, ADA AGONG SEUMUR HIDUP DAN ADA MACAM-MACAM LAGI...

AKU TAKDE PERKATAAN LAGI DAH NAK GAMBARKAN KAU NIZAR, HANYA PENGIKUT TEGAR DAN TAK BERAKAL JE AKAN SOKONG KAU? AKU NAK TANYA SIKIT LA NIZAR. APAYANG KAU PERJUANGKAN UNTUK MELAYU ISLAM YA? TANAH KAU BAGI KAT KG BARU CINA JE TU PUN 999 TAHUN, TANAH UNTUK SEKOLAH CINA KAU JANJI NAK BAGI 1000 EKAR MASUK MEETING JE NAMPAK DUA KELIBAT WALI NGE DAN NGA TERUS KAU TUKAR PADA 1000 HEKTAR! SETIAP KALI ADA CADANGAN ATAU PEMBERIAN TANAH KEPADA MELAYU ISLAM, KAU TERUS TOLAK KERANA TAK DIRESTUI OLEH DUA DEWATA RAYA TU KAN? TAPI PENGIKUT MU PASTI AKAN KATA EH NIZAR DAH BAGI MACM-MACAM TANAH KAT MELAYU TAU! PERSOALANNYA NIZAR, MANA? SETAKAT AIR LIUR JE..HE HE HE

AKU TAK CAKAP BENDA YANG KOSONG LA NIZAR DAN AKU PERCAYA KAU PUN TAU BENDA INI BETUL NAMUN KAU DEMI NAK BERKUASA DI PERAK MAKA KAU PUN BOHONG LA, BILA AKU DENGAR CERAMAH KAU NIZAR, DASYAT TU, KAU KUTUK UMNO TAK HENGAT PUNYA LA! INIKAH CARA SEORANG IMAM YANG SUKA MENGIMAMKAN SEMBAHYANG? BUKANKAH KITA DI AJAR UNTUK MEMBAWA KELUAR APA YANG KITA BUAT DALAM SEMBAHYANG? AM I RIGHT NIZAR? TAPI MELIHAT PADA PENGAI KAU NI...HMMM AKU TAK NAMPAK PUN KAU NI LAYAK UNTUK DI GELAR IMAM! PERBUATAN MENGADU DOMBA DAN MEMBUAT FITNAH YANG KAU WARISI DARI AL JUBURI WAL LIWATI TU SANGAT BERKESAN NIZAR! MANA TAKNYA, PENGIKUT-PENGIKUT KAU BGITU TAKSUB SAMPAIKAN TERTUTUP HIJAB MEREKA UNTUK MELIHAT APA YANG BENAR DAN APA YANG SALAH...BERTAUBATLAH NIZAR!

KAMU TAU TAK NIZAR KAMI RAKYAT PERAK NI TAK BUTA! KAMI NAMPAK KAU NI ANGKUH! BERLAGAK DAN SOMBONG! KAU TAKDE KUALITI ATAU CIRI-CIRI SEORANG PEMIMPIN ISLAM! INI HAKIKAT! AKU TAU RAMAI DARI PENGIKUT KAU AKAN MARAH, TAPI AKU TAK SANGGUP JADI MANUSIA HIPOKRIT DAN MEMBENARKAN INI BERLAKU! CONTOHILAH SIKAP RASULULLAH SAW WAHAI NIZAR NAMRUD OI!

JANGAN KERANA KUASA KAU MENJUAL AGAMA, NEGERI DAN DIRI, HENTIKANLAH DRAMA WAYANG KULIT INI, TERIMALAH TAKDIR ALLAH YANG KAU BUKAN LAGI MB PERAK!

NIZAR BACA DAN HAYATILAH HADIS DAN AYAT-AYAT SUCI AL-QURANUL KARIM:

Sabda Rasulullah S.A.W kepada Mu'adz, "Wahai Mu'adz, apabila di dalam amal perbuatanmu itu ada kekurangan
:· Jagalah lisanmu supaya tidak terjatuh di dalam ghibah terhadap saudaramu/muslimin.
· Bacalah Al-Qur'an
· tanggunglah dosamu sendiri untukmu dan jangan engkau tanggungkan dosamu kepada orang lain.
· Jangan engkau mensucikan dirimu dengan mencela orang lain.
· Jangan engkau tinggikan dirimu sendiri di atas mereka.
· Jangan engkau masukkan amal perbuatan dunia ke dalam amal perbuatan akhirat.
· Jangan engkau menyombongkan diri pada kedudukanmu supaya orang takut kepada perangaimu yang tidak baik.
· Jangan engkau membisikkan sesuatu sedang dekatmu ada orang lain.
· Jangan engkau merasa tinggi dan mulia daripada orang lain.
· Jangan engkau sakitkan hati orang dengan ucapan-ucapanmu.
Nescaya di akhirat nanti, kamu akan dirobek-robek oleh anjing neraka.
Firman Allah S.W.T. yang bermaksud,
"Demi (bintang-bintang) yang berpindah dari satu buruj kepada buruj yang lain.
"Sabda Rasulullah S.A.W.,
"Dia adalah anjing-anjing di dalam neraka yang akan merobek-robek daging orang (menyakiti hati) dengan lisannya, dan anjing itupun merobek serta menggigit tulangnya.
"Kata Mu'adz,
" Ya Rasulullah, siapakah yang dapat bertahan terhadap keadaan seperti itu, dan siapa yang dapat terselamat daripadanya? "Sabda Rasulullah S.A.W.,
Sesungguhnya hal itu mudah lagi ringan bagi orang yang telah dimudahkan serta diringankan oleh Allah S.W.T."


PS: Aku dengar dalam borang pencalonan kau tu kau tak letak MB pun ya! he he he, elok la tu, dalam tv pun kau ada sebut yang benda tu dah jadi sejarah kan, tetapi kenapa kau masih berlagak macam MB lagi ni?

KAU GILA TALAK YA? MUAHAHAHAHAHHA

Posting asal Nizar dari blog dia kamparin, aku jawab soalan dia je..yang dalam tulisan hijau tu nizar dan merah aku la sapa lagi...he he he

Anonymous said...
on 

pii raah mail sepian dan parpu kari, ckap berapi rapi.

hang tak usah le jadi calon, buat meyemak aje.

tak tau nak beza, puak hang tu semuanya tk betoi

Anonymous said...
on 

parpu kari, pi ceramah aje kat budak2 sekolah sebab tk paham, mereka akan angguk.... boring2 cakap tak ada fakta fail laa kau.

Anonymous said...
on 

parpu kari, engkau hantar je cerita kau ni kat berita hairan dan utusan meloya, cos.. kt situ ramai nak baca cerita kau. kami kat sini tak larat baca... berjela2.. melalut2... merapu2..

Anonymous said...
on 

parpu kari.... engkau ni banyak tengok cerita kartun... sebab tu melalut

Anonymous said...
on 

piiiiiii raaaaaaaah. partu kari

Anonymous said...
on 

aku ingat kalau hang yang masuk bertanding, parpu kari.. hangus duit deposit

Anonymous said...
on 

engkau dengar tak parpu kari oooi.mana kau, walaupun mukamu tidak ku kenal... tetapi lubang hidungmu tetep menjadddi pujaaan berita hairan dn utusan meloya.

Anonymous said...
on 

parpu kari..... tlg bagi alamat blog hang, aku nak melawat, sambil2 baca cerita2 merapu hang yang lain.

sam n seng said...
on 

parpu kari...ptuiii, lu mati kena panah petir

pemanduteksi said...
on 

berambusla lu pukimak paputkari.. lu buang masa orang jer lah.. lu nak meraban pun pi lah kat blog umno celaka tuh..!! bangsat punya umat manusia..!!!ptuihhhh..!!

Anonymous said...
on 

parpu kari, tulis tak ada fakta melalut macam orang gila sajer. kalu macam ni minda orang umNo sampai bila pun dok cam tu.........

Unknown said...
on 

nih parpu kari...piiiiiirah mabok...hang ni kalu kat kampong aku depa nanti pangge hang torpu salam.............buleh belah lah woi!

Anonymous said...
on 

ada gak manusia yang bodoh lagi bangang cam parpukari...aku ingat mak bapak dia pun bangsat cam parpukari gak...

Anonymous said...
on 

jawab la tuduhan parpu kari tu dengan fakta.
setakat tulis one-liner, buang masa buka blog je.
FAKTA !!!
Macam cerita tanah tu, kena la kasitau yg geran utk kampung tersusun (didiami oleh melayu) ialah 102,000 manakala kg baru ialah tak sampai 47,000.
Ia melibatkan 349 kampung tersusun dan 143 kg baru. Juga sebilangan penempatan orang asli.
Ini tidak disebut oleh media-massa.
yang media spin "kasi tanah kat Cina", padahal hampir 70% bilangan title ialah untuk penerima Melayu.

(setakat tulis 'kau melalut', tak guna. rajin2 lah cari facts)

Anonymous said...
on 

Woi! parpu kari nyanyok, pi la kempen kat my kemut tu, jgn dok meraban kat sini. Cukup 40 org doa ko gila, masuk tanjung rambutan ko nanti!

Anonymous said...
on 

kacang parpu masak kari tu kegemaran zamry laa...
depa ni sama2 dari india makanan parpukari tu asal india,jadi depa ni (zamry + parpukari )satu kapai. x heran la dia bela zamry
mamak teh tarik 1 roti "kosong" kasi kuah kari lebeh ckit itu campur kuah kacang parpu ah
eh itu blog lu punya banyak merapu la lu bikin roti canai lagi baik la dari tulis itu blog lu mana tau!!!!!!!lu punya iq banyak teruk la...
lain kali jangan masuk sini link aa lu kasi bh um lagi baik wang pun lu dapat

Anonymous said...
on 

lu bodoh la parpu kari. ada otak tak reti guna. hang mai sini aku ajaq.sembang je. budak sekolah rendah pun boleh!!!!!!! podahhhhhhhhh.

Anonymous said...
on 

parpu kari= kacang pari + kari
:. klu nk membelit mkn bnyk parpu.
= kari kasi lidah ada belit. udah ler parpu n kari. kamu dok kata nuar tu kamu tgk ker? teruk beno ker nizar? baik beno ker kamu?

Anonymous said...
on 

he'eleh parpukari...ko pandai ckap DSIN itu ini..
ko xsedar diri ko ke???hello...ko cakap xserupe bikin r...hujah sane hujah sini...tapi diri ko 2 cam ner?? tolong betulkan statement ko 2 "kami rakyat PERAK ....bla..bla.." aku rakyat perak gak..ak langung xsetuju ckp ko 2...bla la woi..

Anonymous said...
on 

Parpukari, sebaris baca tulisan kamu..... dah tahu dah tahap mentaliti kamu.... lebih kurang kuda race somebody punya otak aje.

Anonymous said...
on 

Atau... kamu ni memang betul-betul diperkuda.... ye ke parpukari.

Post a Comment

 

Komen Pengunjung Terkini