2 BERITA PANAS : NIZAR JADI IMAM ZAMBRY & ADUN DAP DITANGKAP

Berita Panas #1

Jam 8.30 malam, Stesen Maya 1 menerima sms daripada jemaah maghrib Masjid Simpang memberitahu Dato' Seri Nizar dijemput oleh imam bertugas untuk menjadi imam solat Maghrib. Di antara makmum dalam saf pertama ialah Tan Sri Muhyiddin Yasin, Dato' Zambry Kadir dan calon BN Ismail Sapian.

Petugas Stesen Maya 1 kemudiannya memeriksa jadual aktiviti Dato' Seri Nizar yang diberikan oleh pegawai khasnya dua hari yang lalu. DS Nizar memang dijadualkan hadir ke Masjid Simpang untuk solat Maghrib dan menyampaikan tazkirah pada 29 Mac.

Jam 11.30 malam Kulup Sakah memuatkan karikatur menarik tentang kisah ini di dalam blognya kulupsakah.blogspot.com dengan tajuk 'calon BN doakan kemenangan PR?'

Sejurus kemudian Stesen Maya 1 menerima email memberitahu kisah itu telah diterbitkan dalam sebuah akhbar online utama lidah UMNO dengan tajuk 'Nizar cuba rampas majlis BN : Zambry'.
Berikutan itu Stesen Maya 1 menghubungi dan menemubual 3 orang penduduk yang bersama-sama menunaikan solat Maghrib di masjid tersebut untuk mendapatkan gambaran lengkap peristiwa itu. Butiran temu bual adalah seperti berikut:

1. DS Nizar memang dijadualkan hadir solat Maghrib dan menyampaikan tazkirah.
2. Tiga pemimpin UMNO tersebut lebih dulu sampai ke masjid.
3. DS Nizar tiba ketika azan sedang berkumandang.
4. Selesai azan, imam masjid menjemput DS Nizar mengimamkan solat.
5. DS Nizar mengimamkan solat dan tiga pemimpin UMNO berada dalam saf pertama.
6. Selepas selesai solat, imam menjemput DS Nizar untuk menyampaikan tazkirah.
7. Seorang yang bersongkok hitam tinggi membantah dan menghalang DS Nizar.
8. DS Nizar membatalkan tazkirahnya sebelum sempat bermula.
9. Majlis bacaan Yaasin dimulakan.
10. DS Nizar dan 3 pemimpin UMNO tersebut turut serta.
11. Selepas selesai majlis, DS Nizar bersalam dengan 3 pemimpin UMNO itu.
12. Ketika itu Dr. Zambry Kadir meluahkan rasa marahnya kepada DS Nizar.
13. DS Nizar tidak membalas kemarahan Dr. Zambry.
14. Jemaah yang hadir tersenyum dan ada yang menggeleng-gelengkan kepala.
15. DS Nizar meninggalkan masjid untuk menghadiri majlis lain.

Selepas tengah malam, DS Nizar sendiri menulis kisah itu di dalam blognya kamparinn.blogspot.com seperti berikut:

Terlebih dahulu beribu maaf kerana lama sangat tidak update blog saya kerana maklumlah mengirakan kerenah pindah randah dan naik turu mahkamah Tinggi KL dan Persekutuan, Putrajaya. Pohon sembah derkaha!

Hari penamaan calun PRK P059 Bkt Gantang bejalan lancar dengan sedikit huru hara sewaktu saya dan isteri bersama-sama pimpinan PAS lain memasuki pintu pagar dewan perbanadaran Taiping jam 8.45pagi.

Namun sewaktu pergi menunaikan solat maghrib di Masjid Simpang, saya diminta oleh imam Tuan Hj Hisham untuk mengimamkan solat tersebut dan saya bersetuju. Sewaktu masuk kemasjid saya diberitahu Tan Sri Muhyidin Yasin, Timb Presiden UMNO, dato Zambry Kader , calun Ismail Saffian dan ramai lagi pimpinan UMNO pusat dan negeri juga ada bersama. Pimpinan UMNO berada disaf pertama.

Pada rakaat pertama saya telah membaca ayat "wa'tasimu bihablillahi jamiian, walaa tafarraqu.... " dan rakaat kedua surah Al-kaafirun.

Selepas solat saya membaca doa termasuk doa Qunut Nazilah yang turut diaminkan oleh semua ma'mum termasuk pimpinan tinggi UMNO.

UMNO menganjurkan solat hajat dipimpin oleh seorang imam impot, Hj Jama'iy namanya. Habis solat, imam Hj Hashim bangun dan berucap dihadapan dgn menyebut nama pimpinan UMNO Tan Sri Muhyiddin dan Dato' Zambry. Nama saya juga disebut dan diraikan.
Imam telah mengundang saya menyampaikan tazkirah dengan memberi Tafsir ayat Quran yang saya baca pada rakaat pertama solat maghrib sebentar tadi.

Namun beberapa pimpinan UMNO setempat telah protes termasuk penasihat masjid (pakai songkok tinggi) yang menghalang dan mengarah supaya terus adakan majlis baca yaasin, berlaku sedikit komosi (commotion). Saya mengelak bagi memelihara suasana.

Habis baca yaasin saya pergi bersalam dengan Dato Zambry dan dia nampak berang dan menyatakan kepada saya , kenapa menggunakan masjid berpolitik dan tak sepatut saya jadi imam tadi. katanya lagi dengan nada kuat dan marah, "jika mahu jadi imam saya bolih jadi imam, jika nak tafsir saya bolih tafsir". Saya tersenyum dan relaks sahaja dan terus meninggalkan majlis untuk acara lain . Hujan sungguh lebat ketika itu. Semua makmum melihat dan menyaksikan adegan kelakar dan "ajaib" tersebut dan ramai makmum mengiringi saya sewaktu meninggalkan masjid. Sekadar makluman! Doakan PR menang besar di P059 Bkt Gantang.



Berita Panas #2

Laman blog LKS melaporkan:

Just before 11 pm last night (Sunday), DAP Perak State Assemblyman for Tebing Tinggi, Ong Boon Piaw was arrested at the Chin Woo Hall, Ipoh for the production of a DVD on the internationally-famous “Democracy Tree” - shortly after the launching and the public viewing of the DVD.

He has been taken to the Pekan Baru police station in Ipoh for the police arrest formalities.

Latest example of the increasing intolerance towards fundamental liberties like freedom of speech, thought and expression in Najib’s Malaysia!

Prof. Dr. Hj. Hamirdin Ithnin mengulas penangkapan ini di dalam blognya hamirdin.blogspot.com dengan tajuk ADUN DAP DITANGKAP KERANA PORNOGRAPHTREE:

Blog Lim Kit Siang memberitakan ADUN DAP kena tankap dek polis kerana buat video pokok.

Pemimpin BN jadi pelakon pornografi pun tak kena tangkap, malah dapat pegang jawatan tinggi lagi. Ini lah demokrasi setail baru.

Yang menjijikkan!

Stesen Maya 1 menyerahkan kepada pembaca untuk menilai suratan dan siratan kedua-dua berita panas ini.

Comments :

11 comments to “2 BERITA PANAS : NIZAR JADI IMAM ZAMBRY & ADUN DAP DITANGKAP”
Chor said...
on 

Assalamualaikum ustaz! deme tu udah meghaban teben (tak paham tanya msk makna meghaban teben)

chor said...
on 

Ustaz! Bangkit! udah pukul 1130!

Baginda Reformasi said...
on 

heheh IMAM bijak dari die... ingat zambry datang nak jd imam tp orang tak bagi.. heheh

salam semua...
terdapat pilihan raya Umum MALAYSIA dan bijaknya YAB Nizar, antara rahmat dan hikmah penduduk bukit gantang
link nye:

http://bagindareformasi.blogspot.com/2009/03/pilihan-raya-malaysia-bijaknya-yab-ds.html

Anonymous said...
on 

zambery mamak memang jahil..
politik dan agama xbleh dipisahkan....bila dipisahkan pasal tuu jd rasuah laaa...kroni laa...aku kaya laaa....bab kata mcm2 ada...yang merana rakyat yg bukan kroni....
dunia dunia....

jiwa merdeka said...
on 

...7.30 malam dah nak baca Yasin... pukul 8.00 baca talkin untuk PEKEMBER..tak gitu... Hahaha...
...Ada tak Nizar rampas tak ikut perlembagaan...Hahaha...
...Ooiii.. Black Munkee rentikan le menipu rakyat dengan retorik mu itu...Paku Dulang Paku Serpih...Orang Lain Sume Tak Boleh...Keretapi kepala merah...Piiiraahhh...

http://berita-tipu.blogspot.com/

Anonymous said...
on 

asalamualaikum....
ana kenai sgt dgn imam masjid simpang tu...kawan ana dan ana pon kenai dgn ustaz jemputan tu.. adik ustaz tu kawan ana dan kawan imam masjid simpang....heheeheh
ustaz tu mmg org umno bkt gantang

walaupun ana x ada kat ctu tapi boleh bayangkan situasi yg berlaku......

Anonymous said...
on 

tahniah ust...teruskan laporan yang telus...kawe doh leloh tgk tv..berita palsu..this is my first visit to this blog...Tq mrTam sg batu for yr guide...you've done a good job...bab rampas merampas ni,dah terbayang betapa dengkilnya pemikiran org BN...common guys...think out of the box..tu la..dok lama sangat atas penimbang,nak turun satgi junam sebelah sana..lama2 dua-dua tak turun..beku otak2....

Anonymous said...
on 

pagi tadi sy sarapan di kedai roti canai sebelah hospital tepen,dpn pejabat pendidikan...tgh makan mai sorg tokei cina..duduk semeja..tempat lain dah penuh..dia baca paper cina..tak pasti paper apa..aku tgk penuh gambar sempena penamaan calon bkt gantang..akupun buka mulut..tokey,agak2 sapa bleh menang? tanpa byk pikir terus dia jawab..PAS..sambil selindung muka dgn paper takut org meja sebelah dgr kot..camna bleh tau aku tanya..dia kata..nizar byk baguih..PAS pnya olang banyak baik...talak kasi luit pun buleh kerja..smlm gua pegi sitiawan wa tengok ramai orang dekat semua masjid..wa ingat apa hal..pagi balu tau itu semua olang PAS mau pigi tepen sokong Nizar..diolang tidur kt mesjid pun x pa punya..bukan mcm BN,mau tidok baik pnya tempat,luit mau kasi..makan mau kasi baru buleh kerja..wa mau kasi tau..cina 100% sokong sama nizar!!! so...sapa sokong BN? Itu benda dekat Tmn tasek dalam la...ape ke bende tu??? zoo dalam ma....

Anonymous said...
on 

TANDA KEMENAGAN KEPADA DS NIZAR.

Anonymous said...
on 

takbir -ALLAHU AKBAR

Anonymous said...
on 

(OFF TOPIC)
SAMAN TERTUNGGAK MBKT CECAH RM8 JUTA.

KUALA TERENGGANU: Jumlah saman tertunggak tempat letak kereta Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) kini mencecah RM8 juta dengan 200,000 saman yang dikeluarkan masih belum dibayar.

Sementara itu, Mat Razali berkata, MBKT sedang membina jalan baru yang melingkari Kampung China sepanjang kira-kira 0.8 kilometer dengan menelan belanja sebanyak RM60 juta.

...Aku cadangkan MBKT diswastakan supaya lebih efisyen... Gang samseng kijal takde nak ambik ker...?
...0.8km buat jalan belanja RM60 juta...100 meter = RM7.5 juta...Berapa banyak kau belonkan ni...? Buat jalan pakai emas ke...? Hahaha...
...Lanun dan terus melanun...

(COPY FROM BERITA TIPU RAKYAT)

Post a Comment