7 APRIL MILIK SIAPA?

29 Mac 2009, Bukit Gantang milik Pakatan Rakyat. Sekurang-kurangnya 20 ribu penyokong hadir mengiringi DS Nizar di pusat penamaan calon. Ada yang melaporkan angka kehadiran itu mencecah 30 hingga 60 ribu. Sukar menentukan jumlah yang tepat namun pasti angkanya tidak kurang daripada 20 ribu.

Di seberang sana anggaran paling besar jumlah yang hadir ialah 10 ribu orang. Kebanyakan wartawan dan pemerhati menganggarkan jumlah mereka hanya antara 5 ribu ke 7 ribu orang sahaja, termasuk pelatih PLKN yang diangkut dengan upah lumayan dan sekumpulan besar remaja yang masih belum layak mengundi. Sebahagian wartawan pula menganggarkan nisbah penyokong BN dan PR ialah 1:4.

Pengadilan mata mengesahkan kemenangan setakat hari ini adalah milik PR. Petang tadi aturcara kempen kedua-dua belah pihak (tak termasuk pasukan calon bebas) telah mula rancak. Perjumpaan dan ceramah kecil dianjurkan merata kampung. Perayu undi memulakan tugas resmi menziarahi pengundi dari rumah ke rumah. Tempoh 9 hari terlalu singkat untuk menyempurnakan semua urusan kempen yang berkesan dan terlalu panjang dari sudut seribu satu macam perkara yang mungkin berlaku.

Berdasarkan momentum kesedaran politik lanjutan krisis rampasan kuasa dan simbolik daripada kehadiran mengiringi calon hari ini, Pakatan Rakyat mampu menang pada 7 April nanti. Namun tiada jaminan yang pasti dalam percaturan politik di mana-mana pun, lebih-lebih lagi di bolehland yang serba boleh ini.

Kempen 9 hari terakhir ini harus fokus kepada sasaran sebenar iaitu 'individu pengundi' secara satu persatu di peringkat paling asas. Petugas paling penting ialah perayu di lokaliti dalam Daerah Mengundi (DM) atau Unit Peti Undi (UPU). Tugas rayu undi ini mesti dilaksanakan oleh petugas 'tempatan' dengan penuh hikmah dan mesra. Petugas 'luar' hanya boleh dibenarkan membuat kunjungan susulan dengan penyusunan yang jelas dan terarah. Semua jenis pendekatan yang bersifat 'mengajar' dan 'memaksa' sasaran, wajib dihindarkan.

Program ceramah perdana, ceramah kelompok, kenduri, lain-lain keramaian, sukaneka, pelbagai khidmat percuma dan pengedaran bahan kempen perlu diteruskan untuk memenangi persepsi tentang kekuatan. Tetapi wajib diinsafi bahawa kesan program dan aktiviti kategori ini sangat minima kerana hampir semua yang hadir biasanya adalah pengundi yang telah sah menyokong PR. Tiada pertambahan undi baru yang mampu dihasilkan melalui program kategori ini.

Penetapan fokus gerak kerja berdasarkan keutamaan merupakan kunci kemenangan yang sebenar. Walau pun ia mungkin tidak dapat dicapai dalam jangka masa pendek, namun dokumentasi hasil tugasan itu sangat berguna untuk gerak kerja jangka masa panjang. Sekiranya fokus kepada 'individu pengundi' ini diberi perhatian, semua DM atau UPU dalam kawasan Parlimen Bukit Gantang ini boleh dimenangi oleh PR selewat-lewatnya pada PRU14.

Sebagai contoh, dalam PRU12 di Peti Undi 09/15/059 (DM Sungai Che Rahmat DUN Trong), keputusannya BN memperolehi 125 undi dan PAS 104 undi. Pakatan rakyat kalah dengan kekurangan 21 undi. Berdasarkan perkiraan 15% pengundi 'atas pagar', maka undi solid milik PAS ialah 88 manakala BN 106. Jumlah pengundi 'atas pagar' ialah 35 orang (16 + 19).

Fokus utama gerak kerja rayu undi sepatutnya ditumpukan kepada 35 orang pengundi atas pagar ini. Fokus kedua ialah memastikan sokongan 88 pengundi solid dapat dikekalkan. Fokus ketiga barulah kepada 20% pengundi BN (20% X 106 = 21 orang) yang dikategorikan sebagai 'ada sedikit harapan' untuk beralih sokongan. Fokus terakhir ialah 85 orang pengundi solid BN (106 - 21) yang lazimnya sukar untuk beralih sokongan.

Jika keutamaan fokus seperti ini dapat terlaksana, tenaga petugas di UPU Sungai Che Rahmat dapat dimanfaatkan tanpa membazir. Sasaran utama hanya 35 pengundi. Sasaran kedua hanya 21 pengundi. Jumlah sasaran penuh yang sebenar hanya 56 pengundi. Secara logiknya PR perlu ada hanya 12 petugas rayu undi tempatan untuk sasaran utama (1 petugas : 3 sasaran) dan 7 petugas tempatan untuk sasaran kedua. Jumlah penuh petugas rayu undi tempatan untuk misi besar ini hanya 19 orang. Sekali ganda jumlah petugas luar (38 orang) diperlukan untuk ziarah susulan.

Secara kasar, keperluan tenaga yang diperlukan tidaklah sukar untuk disediakan jika kita fokus seperti ini.

Semua program bersifat ceremonial seperti yang dinyatakan di awal tulisan ini hanya diadakan untuk memeriahkan suasana dan membina persepsi tentang kekuatan PR. Tidak lebih dari itu.

Wallahu A'lam




Comments :

1
mawe™ said...
on 

sudah pasti milik rakyat!!!

Post a Comment

 

Komen Pengunjung Terkini