3M LAWAN 3R

Pakatan Rakyat menggunakan Strategi 3M iaitu 'menerang', 'mendampingi' dan 'menawan hati' pengundi Bukit Gantang. Sebahagian pemerhati mencadangkan susunan 3M itu ditukar kepada 'mendampingi', 'menawan hati' dan 'menerang' - 1.2.3 yang asal ditukar kepada 2.3.1.

Satu kajian merumuskan bahawa pengundi yang sedia menerima, menilai dan memikirkan kata-kata atau bahan penerangan, hanyalah pengundi yang rela hati menerima orang yang datang berbual dengannya atau memberikan bahan penerangan kepadanya. Jiwa sebegitu hanya boleh terhasil setelah pengundi tersebut didampingi dengan penuh hormat, mesra dan bijaksana.

Oleh itu, pengundi mesti didampingi terlebih dahulu sehingga hatinya dapat ditawan. Selepas itu barulah menyusul pendekatan memberi penerangan atau bahan penerangan kepadanya. Seterusnya pengundi itu mesti terus didampingi supaya rela hatinya semakin bertambah dan jiwanya semakin tertawan. Apabila status 'tertawan' telah sempurna, segala penerangan akan diterima dengan mudah dan pantas.

Petugas kempen PRK Bukit Gantang wajib akur kepada fitrah kemanusiaan dalam hal pembentukan fikrah ini. Ia adalah realiti penentuan sikap manusia sejak Adam sampai kiamat.

Setelah semua ikhtiar mendampingi dan menawan hati pengundi secara 'personal touch' atau 'one to one contact' dapat disempurnakan, bolehlah dilontarkan bahan fikir untuk membina pembentukan sikap politik individu tersebut. Perbualan mestilah terancang dari sudut isu, perbandingan, analisis maklum balas dan bantuan bahan yang berkaitan.

Kempen UMNO dalam PRK Bukit Gantang ini menggunakan Strategi 3R iaitu race, religion dan royal (bangsa, agama dan raja). Mereka berusaha meyakinkan pengundi Melayu bahawa Pakatan Rakyat menggugat kepentingan bangsa, kesucian agama Islam dan kemulian raja-raja.
Untuk memastikan tiga perkara itu terpelihara, pilihan tunggal bagi orang Melayu hanyalah dengan cara menyokong dan mengundi UMNO-BN.

UMNO telah dan akan meneruskan fitnah serta putar belit fakta berkaitan semua perkara ini. Propaganda, slogan dan ayat hasutan utama mereka ialah:

1. Nizar derhaka.
2. Pakatan Rakyat hina Sultan / hina istana.
3. Pertahankan kedaulatan raja-raja Melayu.
4. Karpal Singh pengkhianat negara.
5. DAP musuh Melayu.
6. Nizar boneka Ngeh dan Nga.
7. PAS boneka DAP.
8. Pakatan Rakyat gadai hak/tanah Melayu.
9. Kalau sokong Pakatan Rakyat - kaum Cina berkuasa di Perak.
10. Kalau sokong Pakatan Rakyat - orang Melayu akan merempat.
11. Pakatan Rakyat hina mufti.
12. PAS gadai prinsip.
13. DAP kafir harbi.
14. DAP musuh Islam.

UMNO sedar semua dakwaan mereka adalah palsu. Oleh itu mereka menyediakan alasan dan bukti yang direka dengan teliti oleh jabatan penipuan parti mereka. Propaganda digerakkan secara halus dan songsang terlindung. Mereka mengeksploit budaya sebahagian besar orang Melayu yang malas menyelidik dengan cara memainkan slogan yang mudah merangsang sentimen dan emosi. Apabila emosi orang Melayu mengatasi akal fikiran maka undi mereka terjamin untuk UMNO-BN.

UMNO menguasai semua saluran penerangan awam termasuk tv, radio, akhbar dan majalah. Mereka juga tidak pernah kekok menyalahgunakan jabatan dan agensi kerajaan untuk kerja-kerja propaganda politik. Selain itu mereka ada senjata khas untuk memikat atau mengugut pengundi iaitu wang. Rasuah wang, benda dan projek kepada Melayu Bukit Gantang telah mencurah-curah sejak hari pertama selepas kematian almarhum YB Hj. Roslan Shahrom.

Pakatan rakyat tak mungkin mampu menyaingi UMNO-BN di pentas dan aliran yang sama. Pakatan Rakyat juga tidak boleh meniru budaya rasuah untuk mendapatkan undi seperti yang diamalkan oleh UMNO. Audience ceramah Pakatan Rakyat tidak dapat menyaingi jumlah pendengar radio, penonton tv dan pembaca akhbar yang dikuasai oleh UMNO. Seperkara lagi, kebanyakan pengundi Melayu yang arah fikir mereka perlu diperbetulkan itu tidak pernah pun menghadiri majlis penerangan yang diadakan oleh Pakatan Rakyat.

Oleh itu aktiviti penerangan Pakatan Rakyat sepanjang PRK Bukit Gantang ini tidak wajar difokuskan kepada pentas ceramah walau pun dengan penglibatan tokoh-tokoh besar parti. Adalah lebih bermakna sekiranya tokoh-tokoh besar itu diatur mengunjungi rumah pemimpin-pemimpin kecil masyarakat di peringkat kampung tanpa gah dan tanpa publisiti. Ziarah itu patut disusun dalam bentuk penghormatan kepada tuan rumah dan bukannya dengan suasana penghormatan kepada tokoh yang berkunjung. Inilah antara hakikat menawan hati dan kaedah berkesan untuk mencetuskan anjakan fikir sasaran seruan.

Petugas penerangan dan perayu undi dikalangan anak tempatan pula wajib menguasai beberapa perkara asas tentang konsep dan prinsip pendekatan yang strategik dan efisien. Ia bukanlah suatu yang rumit untuk difahami dan dipraktikkan. Selain itu, petugas wajib tahu dan mampu mengolah fakta-fakta yang berkaitan dengan semua isu popular termasuk isu derhaka, boneka, rampasan kuasa, tanah, hak Melayu dan isu kerjasama dengan DAP.

Beberapa asas hujah balas berkaitan isu-isu tersebut ialah:

1. Fakta 'sembah derhaka' dan bezanya dengan 'derhaka'.
2. UMNO derhaka kepada raja sejak dulu hingga kini.
3. Fakta UMNO menawarkan rasuah dan mengugut ADUN Pakatan Rakyat.
4. Fakta UMNO menculik 3 ADUN Pakatan Rakyat.
5. Fakta UMNO cabul undang-undang untuk merampas kuasa.
6. Fakta pemberian kelulusan hak milik tanah oleh kerajaan Pakatan Rakyat.
7. Fakta UMNO telah gadai tanah rizab Melayu.
8. Fakta UMNO telah gadai tanah orang Melayu di lokasi strategik.
9. Fakta rasuah pemimpin UMNO.
10. Fakta skandal pemimpin UMNO.
11. Fakta hubungan UMNO dengan MCA, MIC dan lain-lain komponen BN.
12. (sebaliknya) Fakta hubungan PAS dengan PKR dan DAP.
13. Fakta prinsip negara Islam yang diperjuangkan oleh PAS (gadai?)
14. Fakta UMNO benci matlamat Islam yang diperjuangkan oleh PAS.
15. Fakta polisi pentadbiran kerajaan PAS Kelantan.
16. Fakta polisi pentadbiran 4 kerajaan negeri Pakatan Rakyat selepas PRU12.

Sekiranya pendekatan dan isu dalam analisis ini diberi perhatian sewajarnya, Pakatan Rakyat bukan saja mampu menang di Bukit Gantang malah mampu menggerakkan kuasa undi rakyat untuk membentuk kerajaan serba baru di Malaysia.


Comments :

2 comments to “3M LAWAN 3R”
Prof. Era Pasca said...
on 

kuburkan umno di sume PRK...! alamat berjaya

Anonymous said...
on 

Pemimpin dari kalangan org2 yg pentingkan diri JANGAN dipilih, nanti bila mereka dipilih rumah mereka akan bernilai berjuta2 ringgit jadinya, akan ada yg bawa LARI duit cash berjuta ringit dlm beg JamesBond keluar negeri. Diorang tipu rakyat je, nak menang dlm parti pun rasuah awal2, siapa mereka ini ye? parti yg memerintah 50 tahun tulah

Post a Comment

 

Komen Pengunjung Terkini