ZAMBRY BAKAL PECAH REKOD NIZAR

Petang ini (18 Februari 2009) semua syarikat telekomunikasi mengaut keuntungan besar berikutan beratus ribu sms beredar di udara berhubung krisis kuasa di Perak. Antara perkembangan yang dimaklum, ditanya dan diulas ialah:

1. MB Barisan Nasional Perak, Dato' Dr. Zambry Abdul Kadir dan 6 Exco BN digantung daripada menghadiri sidang DUN oleh Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN yang dipengerusikan oleh Speaker DUN, YB Sivakumar (DAP - Tronoh). Ketika posting ini ditulis, berita TV9 turut melaporkan perkembangan ini.

2. ADUN Bota, YB Dato' Nasarudin Hashim akan meletak jawatan sebagai ADUN kerana tekanan daripada keluarga dan pengundi DUN Bota.

3. ADUN Jelapang yang juga Timbalan Speaker DUN, YB Hee Yit Foong kini berada di Hong Kong dan sedang menguruskan perletakan jawatannya sebagai ADUN. Langkah itu diambil kerana desakan yang 'dahsyat' oleh pelbagai pihak termasuk keluarga terdekatnya. Ibu YB Hee dikatakan tidak boleh pergi ke pasar untuk membeli barangan keperluan harian kerana akan dicerca oleh semua yang mengenalinya.

4. ADUN Kubu Gajah, Dato' Raja Ahmad Zainudin tidak akan menyokong BN jika berlaku sebarang pengundian dalam sidang DUN kerana tidak berpuas hati dengan kabinet negeri yang dibentuk oleh Dr. Zambry.

5. ADUN Behrang dan Changkat Jering, YB Jamaludin Mohd Radzi dan YB Kapten Osman Jailu tidak akan menghadiri sidang DUN kerana tidak sanggup berhadapan dengan bekas rakan-rakan daripada Pakatan Rakyat.

6. Kekuatan undi BN di sidang DUN Perak yang terkini hanya tinggal 20 undi sahaja setelah ditolak MB Zambry, 6 Exco pilihannya dan 4 ADUN lompat. Jumlah itu menjadikan kewujudan kerajaan BN pimpinan Zambry sebagai mustahil dapat diteruskan.

7. Rombongan BN Perak mengadap DYTM Raja Muda memohon perkenan untuk membubarkan DUN dan memberi laluan kepada pilihanraya negeri Perak.

8. Setiausaha Kerajaan Negeri, Dato' Abdul Rahman Menjerit Hashim dan Penasihat Undang-Undang Negeri yang dikatakan terlibat langsung dengan penulisan skrip filem rampasan kuasa baru-baru ini kerap dilihat membeli Panadol Acti Fast dan Panadol Soluble.

Semua perkembangan yang rancak berlegar di mulut rakyat negeri Perak ini belum dapat disahkan kecuali penggantungan Zambry dan Exco BN oleh Jawatankuasa Hak dan Kebebasan DUN petang tadi. Panel peguam UMNO diberitakan akan berbincang malam ini bagi mengenalpasti ruang yang ada untuk mencabar keputusan penggantungan itu di mahkamah.

Sementara itu sebahagian pemimpin UMNO negeri dan pusat mengesyorkan supaya Zambry memohon perkenan pembubaran DUN atau DYMM Tuanku Sultan memperkenankan permohonan asal oleh YAB Dato' Seri Nizar. Syor ini dikemukakan berikutan UMNO seakan tiada jalan keluar untuk menyelamatkan kerajaan 'misteri' yang ditubuhkan pada 6 Februari lalu.

Jika pembubaran DUN berlaku dalam masa terdekat maka Dato' Dr. Zambry bin Abdul Kadir akan mencatat sejarah sebagai Menteri Besar yang paling pendek tempoh perkhidmatannya di Perak. Tahniah!

Comments :

19 comments to “ZAMBRY BAKAL PECAH REKOD NIZAR”
Budak Parlimen BAGAN DAT0H said...
on 

syukur alhamdulillah..
kal0 bt0l pilihanraye blik...
hrap tmpat aku dun rungkup PAS LEH mnag..
ustz misbah r cal0n..

mountdweller said...
on 

Menteri Besar yang tidak sah/haram mana ada rekod!

cyberboron said...
on 

menteri besar 'misteri' kira boleh le masuk GILLERZ book of world record

Anonymous said...
on 

BRO,
KALU TAK SAHIH BERITA BOLE TAK FIKIR MACAMANA NAK BAGI BERITA NI JADI SAHIH!!
KECUT LAGI KALU TAK JADI APA2NI

cyberboron said...
on 

Yang sahihnya hanya berita penggantungan zambry & the gang tu. Tu pun UMNO gerenti cari jalan utk rogol undang2 lagi dan lagi dan lagi.

Yang lain2 tu, tak dapat nak sahihkan 100%. Tapi about sixty plus tu ada la.

Apa pun, jom kita manfaatkan senjata nombor wahid yang kita ada ... doa ... terus mohon pertolongan Allah.

learn chinese said...
on 

yang salah tidak dapat mengalahkan yang betul

Anonymous said...
on 

HARAP PAS LEBIH BANYAK DAPAT KERUSI KALU MENANG KALI INI!!

Anonymous said...
on 

Yob dah nak terlumgkup........

singamaraja said...
on 

Auuum !

Baru dia tau langit yang rendah kan Pak

Anonymous said...
on 

umno, dulu kini dan selamanya... terramatlah benak, mangkuk ayun, bangan tahap cipan..

Anonymous said...
on 

Alhamdulillah..
mintak2 dun perak betul2 dibubarkan..
bagi je rakyat yg buat keputusan..
lagi adil dan saksama..

Anonymous said...
on 

wahai nizar, idhamlim n semua penyokong pakatan rakyat yang lupa diri
jangan la asyik menimbulkan pergaduhan dan kekecohan sesama melayu....jangan jadi menang sorak kg tergadai.....

Anonymous said...
on 

korang org melayu yang menyokong pakatan rakyat nihhh nak tengok malaysia jadi macam singapore keee
melayu merempat di tanah sendiri
tengok la pulau pinang ... orang cina skarang tunggu masa jaa seronok dok tengok orang melayu bergaduh sesama sendiri tuuuh pun tak sedar2 lagi kerrr....hampeh

batunisan said...
on 

orang org melayu yang menyokong pakatan rakyat nihhh nak tengok malaysia jadi macam singapore keee
melayu merempat di tanah sendiri
tengok la pulau pinang ... orang cina skarang tunggu masa jaa seronok dok tengok orang melayu bergaduh sesama sendiri tuuuh pun tak sedar2 lagi kerrr....hampeh....

kitorang dah sedar dah ni.. tu yang nak jatuhkan umno... masa umno menang majoriti kat penang kenapa bagi gerakan jadi km...jawab jangan x jawab...
mana yang lebih baik macam di perak, dap yang menang besar tapi bagi pas jadi mb...

jadi kitorang nak rentikan ler perangai umno jual tanah melayu pada tokey cina...jadi tolonglah sokong kami jatuhkan umno...

Anonymous said...
on 

bukan setakat penang je jatuh ke tangan cina, awal lagi dari tu pun ade iaitu SINGAPORE. Ni semua kerja2 tangan UMNO yg bodoh dan pengkhianat bangsa melayu. Tak sedar lagi ke....?????

BODOH PUNYE MELAYU UMNO....

Anonymous said...
on 

oii batunisan..
memang sesuai nama engkau BATUNISAN
UMNO pun taklama lagi jadi BATunisan..

MAMPUIH UMNO!!

Anonymous said...
on 

mmg umno bangang..kat gerik kubu kuat umno..tgh2 orang duk meleset ekonomi thn lps ada je juak umno slumber je wat kuat HILUX 3.0 padahal satu kg tau dia x keja pape selain dari dpt projek kayu balak 500 000 yg aku rasa dia pun xtau ape dah jadi ngan balak tu..bg projek kat tokei cina la tu..

lps ni kalo dun bubar..moh turun gerik kita pecahkan kubu kuat tu..malu aku org cina mng tempat org majoriti orang melayu

Anonymous said...
on 

Yang kau sibuk kecoh ni kenapa. PR buat bajet kebajikan untuk rakyat, lancau, tak buat penuh nak kecoh satu dunia. BN buat bajet rakyat dah lama dah...tak kecoh pun lebih-lebih.

PR dah tak da harapan, parti pas bacul....jadi lembu DAP.

Anonymous said...
on 

Puak UMNO bagi individu Melayu tanah besar-besar lepas tu melayu tu jual kat cina, UMNO bagi aku dah tolong melayu tapi puak melayu ni yang jual dah dapat untung beli kereta besar rumah besar lepas tu dah tak da duit mintak lagi, tak dapat merajuk masuk PKR dan Pas. Lepas tu lawan UMNO balik kata UMNO tak tolong melayu lah, jual tanah kat cina lah dan macam2 yang aku dengar, sampai bernanah telinga ni dengar.

Puak Nizar Pas ni pulak bagi tanah melayu ni FREE kat cina, tak payah bayar satu sen pun, bayar cukai je...aku pun dah tak kisah dah bagi le tanah Perak tu free je kat cina...aku suka...aku pun keturunan cina gak...

Post a Comment