INI CERITANYA ... JANGAN TANYA BANYAK SANGAT!

Aku faham ramai yang dahagakan maklumat terkini tentang perkembangan sebenar politik Perak. So setakat ni begini ceritanya. Maklumat ini mungkin tak 100% tepat tapi bolehlah dianggap benar. Buat masa ini tak ada siapa yang dapat memberikan maklumat bertaraf 'pasti'.

Pakatan Rakyat dah sebulat suara berkeputusan BUBARkan DUN. MB dah buat PC yang dah keluar kat TV petang tadi. MB dah menghadap Sultan. Sultan tak kata YA dan tak kata TIDAK. Ada hal yang Tuanku nak siasat dan selesaikan dulu sebelum boleh diberikan perkenan. Sumber yang sah mengatakan BESOK Tuanku akan putuskan sama ada beri perkenan atau tidak. Full Stop!

5.06 petang tadi Najib buat PC memaklumkan BN dah cukup kerusi untuk bentuk kerajaan baru Perak. Nasarudin Bota masuk UMNO balik. Jamaludin dan Osman pun sokong BN bentuk kerajaan. Hee Yit Foong Jelapang juga beri sokongan. Empat ADUN tu ada sama dalam PC yang Najib buat seperti yang kita tengok kat TV. Tapi yang kita tengok tu bukan siaran langsung. Hanya rakaman. Entah pukul berapa rakaman tu dibuat, tak taulah.

Nasarudin Bota diculik oleh Hamdi (Pengkalan Bharu) dan Pakeh Adam (Lintang) kononnya Raja Nazrin panggil menghadap. Dua koboi tua tu terus bawa Nasarudin jumpa Najib. Offer baik ke atau ugut giller ke, tak dapat nak disahkan.

Kisah Hee Yit Foong memang penuh tanda tanya. NGA dan NGEH pun terngange bila ditanya oleh wartawan. Penyiasat maya melaporkan kes Hee Yit Foong ada kaitan dengan cerita Fauzi Muda dan Hj. Osman. Tapi jangan tuduh lebih-lebih. Siasatan masih dijalankan. DSAI pun mungkin dah telan 8 biji Panadol hari ni.

5.57 petang, wartawan memaklumkan bahawa Nasarudin dan Hee Yit Foong ada kat Ipoh bersama pemimpin Pakatan Rakyat. Dilaporkan AMK PKR dapat seludupkan dua ADUN tu keluar dari kepungan gestapo UMNO. Wallahu a'lam betul ke tidak.

Najib menghadap Sultan petang ni juga. Tapi sama saja. Tuanku tak kata YA dan tak kata TIDAK . Keputusan sama ada diperkenan atau tidak diperkenankan permohonan membentuk kerajaan baru (BN) tu ditangguhkan oleh Tuanku. Mungkin BESOK juga jawapannya.

Malam ini ada majlis munajat di residensi MB di Ipoh. Tak payah pergi ramai-ramai. Orang Ipoh boleh pergi. Orang kawasan lain sila buat majlis munajat di peringkat kawasan dan cawangan masing-masing. Jangan beri peluang kepada Najib cetuskan provokasi untuk menghuru-harakan keadaan di Perak. Dia memang tunggu peluang untuk daruratkan Perak supaya boleh buat macam kat Selangor (13 Mei, 1969) dan macam masa UMNO nak rampas Kelantan di tahun 70an dulu. Jangan masuk perangkap UMNO!


OK. Itu ceritanya setakat ni. Jangan tokok tambah macam-macam. Dah terlalu banyak cerita rekaan yang tak memberikan apa-apa manfaat kepada sesiapa pun. Mungkin UMNO pula yang untung.

...... perkembangan terbaru akan terus dilaporkan di sini ......

Comments :

5 comments to “INI CERITANYA ... JANGAN TANYA BANYAK SANGAT!”
Pengasas said...
on 

Salam CiberBoron,
Betul laporan tu. Itu aktiviti manusia.
Besok Allah tentukan. Kita belum tahu Allah punya ketentuan. Jenisnya macamana, bentuknya apa dan caranya bagaimana. Namun, DIA akan beri yang terbaik kepada golongan yang berusaha menegakkan syari'atNYA.

mountdweller said...
on 

Terima kasih di atas maklumat tuan. Semua yang Allah jadikan ada hikmahnya. Kita tunggu dan lihat!

Anonymous said...
on 

yb yang melompat tu .makan dduit rrasuahhh...x pa la ...dia kena ingat bagi makan anak bini dia....tuhan maha kaya...

Mamamat said...
on 

Salam CB .. salam semua

Tima kasih atas penerangan sdra. Teman kehilangan informer.
Tapi kalo ler ada gambo Nasa dan Yit Foong bersama pimpinan PR petang tadi, alangkah leganya ..

Anonymous said...
on 

Sesapa rakyat perak jangan le menang sorak kampung tergadai... ayam terlepas tangan berbau taikkkkk

Post a Comment