SEJARAH DEMI SEJARAH TERUS TERCIPTA

Sejarah sedang tercipta.

Kalau Tuanku Sultan perkenankan makluman MB untuk bubar DUN maka terciptalah satu sejarah. Sejarah tempoh paling pendek sebuah kerajaan di negeri Perak kerana hanya sempat berumur 10 bulan. Sejarah keprihatinan Sultan pada 'denyut nadi' rakyat seperti yang diungkap oleh Raja Dr. Nazrin Shah ketika upacara sambutan 25 tahun pemerintahan Sultan Azlan. Mungkin tercatat juga sebagai sejarah sebuah 'perkenan' yang punyai roh kasih sayang istana kepada rakyat demi hasrat dan hajat jelata.

Kalau BN berjaya dapat perkenan membentuk kerajaan baru negeri Perak maka tercipta juga satu sejarah. Sejarah kelahiran sebuah kerajaan yang tidak mendapat undi majoriti rakyat melalui pilihanraya. Sejarah pertukaran kerajaan tanpa pilihanraya dan tidak pula melalui 'undi tidak percaya' di sidang DUN sebagaimana termaktub dalam perlembagaan. Sejarah pembentukan kerajaan yang salah satu sebabnya ialah seorang ADUN melompat parti dua kali dalam seminggu. Sejarah lompat pergi dan balik.

Kalau Tuanku Sultan tidak memberikan perkenan kepada kedua-dua permintaan - DUN tidak dibubar dan BN pun tak membentuk kerajaan - maka ia juga menjadi sejarah. Pertama, sejarah sembah-maklum seorang MB untuk membubarkan DUN tetapi ditolak oleh istana. Ia menjadi sejarah kerana belum pernah berlaku sebelum ini. Kedua, sejarah gabungan ADUN yang mendakwa mempunyai majoriti dalam DUN namun tidak diperkenan untuk membentuk kerajaan. Sultan memang tak perlu perkenankan kerana bukti 'punyai majoriti' mestilah melalui undi tak percaya dalam sidang DUN. Namun ia jadi sejarah juga kerana yang memohon nak membentuk kerajaan baru itu tak mau peduli kepada perlembagaan. Akhirnya satu lagi sejarah tercipta kerana kerajaan yang ada perlu terus berkhidmat dalam keadaan kelebihan kerusi yang tak jelas dalam DUN.

Seminggu dua ini dah terlalu banyak sejarah tercipta.

SPR menolak perakuan dan makluman Speaker DUN tentang kekosongan kerusi DUN. Ia bukan sejarah kecil tetapi sejarah salah guna kuasa yang terang lagi bersuluh. Sejarah kesanggupan SPR merogol perlembagaan sebuah negeri yang dipayungi seorang Sultan berlatarbelakang undang-undang. Sejarah kesanggupan UMNO memaksa SPR dan kesediaan SPR diperbodohkan oleh UMNO.

Nasarudin juga mencipta sejarah tersendiri yang pasti dikenang lebih dari tujuh keturunan. Melompat keluar UMNO masuk PKR dan melompat semula keluar PKR masuk UMNO. Memang sejarah. Ibrahim Ali akan hilang dari catatan sejarah lompat parti yang sinonim dengan namanya selama ini. Nasarudin telah menggantikannya dengan rekod baru yang pasti sukar dipecahkan.

Jamaludin dan Osman juga mencipta nama dalam sejarah negeri Perak. Jamaludin adalah posmen pertama yang pernah dicalonkan untuk jadi MB. Kemudian kedua-duanya jadi Exco kerajaan negeri yang paling tak reti buat kerja dalam sejarah Perak. Mereka juga mencipta sejarah sebagai Exco kerajaan negeri Perak yang pertama didakwa di mahkamah atas tuduhan rasuah. Episod rasuah itu adalah rancangan jahat UMNO dengan perangkap yang lapok tapi masih mengena. Akhirnya Jamaludin dan Osman masuk UMNO. Memang sejarah!

Hee Yit Foong mencipta sejarah sebagai wanita dan OKU pertama menjadi Timbalan Speaker DUN Perak. Dia juga cipta sejarah sebagai YB pertama yang 'off'kan telefon bimbitnya selama lebih dari satu hari. Lucu tapi bersejarah.

Sejarah apa lagi selepas ini?

Comments :

6 comments to “SEJARAH DEMI SEJARAH TERUS TERCIPTA”
Anonymous said...
on 

klu sultan azlan suh mb letak jawatan aku mmg x heran, psl dia bkn sultan aku dah tgk info n terjumpa ngn sesorg dgn bukti mengatakan sultan azlan ni sepatutnya x naik tahta tp aku dh lupa dah nama org yg mengaku tuh..bukti2 ade di tangan dia..tak tahu ler camner gov perak kowtim ngn org tuh..,polis di perak pon kenal org tersebut krn dia jln kemana2 membawa pistol, nama dia aku dh lupa rasenya bloger2 kenal kot...leh citer kot apa yg sebenarnya?

teori aku klu betul citer di atas, mesti isteri rosmah dh kowtim ngn istana,takn la org tuh berani buat akuan bersumpah,repot polis pas2 bawa kes ke majlis raja2? benda ni kena selidik,isteri rosmah kan bijak,saper ader info or kenal org tersebut dedah kan la..

Anonymous said...
on 

MACAMNIKALUU BUKU SEJARAH TAMBAH 2 INCI

Cenangau said...
on 

Sejarah?

Sejarah bagi kebanyakkan orang di Malaysia ni hanya yang tercatat dalam buku teks, cerita lain cukup baik kalau boleh jadi cerita dongeng 'panglipulara'. Nak buat macamana dah memang 'Melayu Mudah Lupa'

Anonymous said...
on 

sudah la kome nak sejarah mende lak ni kalo takdir tu takdir juge ler terime je hakikat yg ketentuan tuhan ni.........

Anonymous said...
on 

terima sajalah .mungkin ramai yang melopong

Anonymous said...
on 

sejarah???setau aku sultan perak asalnya hakim,
tapi sebab waris sultan terdahulu ada masalah,dia secara automatik dilantik jadi sultan.macam perlantikan kat negeri sembilan baru2 ni,bukan melalui waris tapi mesyuarat raja2...bukan dia yg mintak nak jadi sultan.

Post a Comment