Melayu Bijak = PR ... / ... Melayu B**** = UMNO

Alhamdulillah. Rakan-rakan aku berjaya menyiapkan siasatan lengkap pola pemikiran pengundi berdasarkan pelbagai latar belakang dan persekitaran bagi salah satu daerah mengundi dalam kawasan Parlimen Bukit Gantang.

Aku bentangkan sebahagian rumusan hasil siasatan itu sebagai bahan fikir untuk kita merancang dan melaksanakan tugas mendekati pengundi. Kalau sempat, manfaatkan untuk kemenangan Bukit Gantang. Seterusnya boleh juga dikaji untuk rancangan gerak kerja kita di seluruh negara, khususnya kawasan pengundi Melayu.

Jumlah pengundi = 1000 , pecahan bangsa:

  • 997 Melayu
  • 002 Cina
  • 001 India

PRU12 (Mac 2008) = BN menang , butiran keputusan:

  • 494 undi BN
  • 266 undi PAS
  • 003 undi Bebas
  • 228 majoriti
  • 783 keluar mengundi
  • 763 undi dikira

Keahlian parti (pengundi berdaftar yang hadir mengundi):

  • 103 Ahli PAS
  • 342 Ahli UMNO

Pengundi berdaftar yang ada kaitan dengan ahli PAS/UMNO tetapi tak daftar ahli parti:

  • 052 Isteri/anak/menantu ahli PAS
  • 088 Isteri/anak/menantu ahli UMNO

UMNO-BN menang di peti undi ini. 494 undi BN berbanding 266 undi PAS. 65% undi milik BN berbanding 35% PAS. 3 undi calon bebas tu tak payah kira laa. Mengikut hukum pilihanraya BN dikira menang besar kat sini.

Undi UMNO:

  • 342 ahli UMNO
  • 088 isteri/anak/menantu kepada ahli UMNO
  • Jumlah : 430

Siasatan mendapati semua 430 pengundi dari keluarga UMNO ini memang mengundi calon BN. Oleh kerana jumlah undi BN ialah 494, maknanya UMNO dapat tambahan 64 undi daripada pengundi atas pagar atau penyokong senyap yang bukan ahli mana-mana parti.

Undi PAS:

  • 103 Ahli PAS
  • 052 isteri/anak/menantu kepada ahli PAS
  • Jumlah : 155

Oleh kerana jumlah undi PAS ialah 266, bermakna PAS dapat tambahan 111 undi daripada pengundi atas pagar atau penyokong senyap yang bukan ahli mana-mana parti.

64 pengundi atas pagar sokong BN. 111 menyokong PAS. Jumlah pengundi atas pagar ialah 175 atau 23% daripada jumlah undi yang dikira.

  • 430 pengundi BN dari 108 keluarga
  • 155 pengundi PAS dari 41 keluarga
  • 175 pengundi atas pagar dari 44 keluarga
  • Jumlah = 324 keluarga.

Keluarga UMNO:

  • 02 ketua keluarga (02%) - ijazah dalam negara
  • 11 ketua keluarga (10%) - STPM/Diploma
  • 08 ketua keluarga (07%) - SPM
  • 19 ketua keluarga (18%) - SRP/LCE
  • 62 ketua keluarga (57%) - sekolah rendah dan sekolah atap
  • 06 ketua keluarga (06%) - tidak pernah bersekolah

Keluarga PAS:

  • 16 ketua keluarga (40%) - ijazah dalam dan luar negara
  • 13 ketua keluarga (31%) - STPM/Diploma
  • 09 ketua keluarga (22%) - SPM
  • 02 ketua keluarga (05%) - SRP/LCE
  • 01 ketua keluarga (02%) - sekolah atap.

Keluarga atas pagar:

  • 05 ketua keluarga (11%) - ijazah
  • 15 ketua keluarga (34%) - STPM/Diploma
  • 17 ketua keluarga (39%) - SPM
  • 07 ketua keluarga (16%) - SRP/LCE

Masyaallah! Petunjuk yang jelas!

  • 81% undi UMNO datang daripada keluarga yang ketuanya tak lulus SPM pun.
  • Hanya 19% undi UMNO datang daripada keluarga yang ketuanya lulus SPM ke atas.
  • Hanya 2% ketua keluarga pengundi UMNO mendapat pendidikan di universiti.

  • 93% undi PAS datang daripada keluarga yang ketuanya lulus SPM dan lebih tinggi.
  • Hanya 7% undi PAS datang daripada keluarga yang ketuanya tak lulus SPM.
  • 40% undi PAS datang daripada keluarga yang ketuanya mendapat pendidikan di universiti.

Kita mudahkan lagi:

  • Universiti : UMNO 2% - PAS 40%
  • STPM/Diploma : UMNO 10% - PAS 31%
  • SPM : UMNO 7% - PAS 22%
  • SRP/LCE : UMNO 18% - PAS 5%
  • Sekolah rendah / sekolah atap : UMNO 57% - PAS 2%
  • Tak pernah bersekolah : UMNO 6% - PAS tiada

Kesimpulannya, kita berhadapan dengan masalah kualiti daya intelek pengundi Melayu. Orang Melayu yang sukar memahami isu di persekitaran kita ialah golongan yang rendah tahap pendidikan. Majoriti Melayu berpendidikan sederhana dan tinggi telah pun menyertai pendirian politik Pakatan Rakyat.

Oleh itu, pendekatan yang sesuai dengan rendah upaya fikir majoriti Melayu UMNO itu mesti dikaji. Di samping itu, PAS dan PKR perlu memangkin pembudayaan intelek dalam masyarakat kampung Melayu. Kalau pengundi Melayu rajin membaca dan berilmu, mereka pasti meninggalkan UMNO kecuali segelintir yang selesa mengambil kesempatan daripada kebodohan bangsa sendiri.

Comments :

24 comments to “Melayu Bijak = PR ... / ... Melayu B**** = UMNO”
Anonymous said...
on 

betul...ni masalahnya..sbb itulah kenapa umno nak anak2 kg belajar PPSMI...biar bertambah penin budak2 tu..last2 akan masuk dalam kategori tak berpendidikan..then dok mewarisi keje tradisional bapa...then umno nak org melayu miskin...bila miskin mudah dicucuk hidung...maaf bahasa macam kasar..tapi ni la cara diktator kawl rakyat

Anonymous said...
on 

Hey, these statistics are excellent. Where did you get them from?
Thank you for shinning the light on the local elections in such scientific manner.

garamanis said...
on 

Masalah Orang Melayu hari ini adalah kerana mereka syok sendiri. Itu jer yang membezakan manusia yang tidak di tarbiahkan oleh tok guru dengan manusia yang berfikir menggunakan akal dan pemerhatian sendiri.

Pendek kata artikel saudara lebih kepada syok sendiri dan bertaraf tadika. Itu saja.

Lihat anda berasa megah dengan komen Anon yang berselindung disebalik anon. Jelas mereka tidak yakin kepada diri sendiri.

Be Gentleman.

Anonymous said...
on 

Kajian serta analisa statistik tersebut memang ada kebenaran walaupun sample nya hanya 1000 shj responden. Memang saluran 1 dan 2 majoriti tidak mempunyai taraf pendidikan yg tinggi.Kurang sumber maklumat kecuali dari TV3 suku, Utusan Meloya dan Berita Hairan. Mereka ini masih tinggal di kampung dgn pendapatan yg tak seberapa. Bergantung harap pada subsidi. Kerana itu UMNO masih dapat undi hasil dari putar belit , ugutan dsb.

Teruskan Kajian. Maklumat tersebut amat berguna untuk dijadikan asas utk strategi memperkasakan PAKATAN RAKYAT terutamanya bagi PILIHANRAYA yg ke 13.

Anonymous said...
on 

Orang yang mengundi UMNO atau BN memang bodoh! Kalau tak macam mana mereka boleh ditipu oleh pemimpin korup, pemimpin yang menggadaikan maruah bangsa!

Mohammed said...
on 

abih tu garamanis tu nama pekebende tu.?? apa bodoh mak bapak kau bagi nama cam tu..?? banyak makan duit haram tu yang bodoh bebal semacam kerbau kene cucuk hidung... dasar orang umno bodoh bangang kepala toya!!!

x-chegu-besaq said...
on 

garamanis woi...

kalau sape sape nak syiok tentang survey ni apa yang kau gabra sangat...??

Kau pi la jilat bontot najib yang kau dewa2kan sangat tuh...

dasar penchachai umno najis...

Anonymous said...
on 

HUA..HUA..HUA..HUA..DASAR OTAK TEPU FUXKATAN MAKI HAMUN LER KERJA KORANG..CUBA-CUBALAH BAWA BERSABAR SKIT...HUA..HUA..HUA..MACAM MANA ORANG PAS JADI PM YER..AKU RASA KITA HIDUP DALAM SUASANA MAKI HAMUN LER SETIAP HARI. BUKA TV ORANG MAKI, BUKA RADIO PUN ORANG MAKI, JALAN2 KAT SUPERMARKET PUN MAKI JER ORANG KAT SITU YER...SEBAB TUH ORANG BENCI DENGAN PUAK AGAMA PAS EKSTRIM SANGAT. ORANG JADI TAKUT. TAK KER RIAK NAMANYER TUH.

Anonymous said...
on 

memang org umno n bn layak di maki n di keji..
cacilah mereka itu kerana mereka layak dicaci maki (Utk MelaYU No Otak - UMNO)

soklan said...
on 

anon 9:42, PR buat kajian ada fakta, kalau takcaya UMNO pun boleh gak buat kajian, pastu cuba bandingkan siapa yg lebih tepat..

pasal bab maki hamun, aku rasa BPN lagi handal..hua..hua..hua..

Anonymous said...
on 

garamanis...
ade lagi org tak cerdik dok nyokong AMNO KERIS YANG X BERSARUNG. dlm dok pesan2 jgn maki hamun org. kau terus terusan memaki hamun melalak tanpa tuan punya tubuh baca pun idak ko punya lalakan. kesian pun ada. geram pun ada. tapi nak buak mcm mana memang AMNO yang tarbiyyah org2 mcm kalian macam tu. sudahnyo hancur la AMNO nanti. org yang dah biasa dititipkan duit memang laju makiannya. bila lambat duit masyuk maka nak tekan kiboard pun lemah. bila dia ajak bedebat kita sambut. dah disambut tarik diri pula. nak bedebat mcm mana duit x masyuk lagi. kononya pembela bangsa melayu. tapi sudahnya meratah darah daging melayu sendiri. bukan setakat daging, sampai ke tulang temulang AMNO telan. itu yang keris pun tinggal batang. sarung tah kemana dimamah. bila hati dah hitam legam. garam pun jadik manis. malang sungguh dirimu. yang dicaci itu tidak tahu pun dirinya dicaci. al serah saja pada Yang Maha Kuasa Tuhan Sekalian Alam untuk menentukannya. kalau garam ini masih lagi manis, maka mungkin Tuhan masih belum mahu buka hatinya ekoran diri itu sendiri masih senang berhambakan pemusnah agama. Buat Blogger Pemusnah Negara buang la sifat kebangsaan. tanamkanlah sifat KeIslaman. Yang 7 soalan bakal ditanya, tiada ditanya soal bangsa. tapi, apakah agamamu? jawablah Islam agamaku...
garam kembali lah kepada rasa asalmu...
jangan lagi menungkat langit, serahkanlah kepada malaikat dan Allah urusan itu...

Anonymous said...
on 

Tahniah diatas perlantikan Najib sbg Perdana menteri ke 6... Maka dgn ini lengkaplah teori RAHMAN yg diidam-idamkan oleh UMNO. Dengan itu maka akan berakhirlah era pemerintahan UMNO selepas huruf yg ke6(N-Najib) Dlam teori RHMAN tsb.

Bila akan berakhir??? PRU ke 13.

Teruskan perjuanga di 2 Bukit 1 Batang. Sesungguhnya perjuangan rakyat baru bermula tetapi perjuangan UMNO sudah tiba ke jurang kemusnahan.

TAKBIR....

Anonymous said...
on 

senang tengok PRU12 haritu.. area bandar sume BN tumpas.. kecuali bandar area JOHR,SABAH,SARAWAK.. KL habis.. satu jer parlimen BN menang KL...

Anonymous said...
on 

politik is fuck....2x5...puak tu kata puak ni...puak ni kata puak tu....pusing2 sama je...suck....

kalau beria2 sokong BN...BN menang sama je aku mkn nasik cap beras rambutan....

kalau beria2 sokong PR...pon sama aku mkn nasik cap beras rambutan....

Dua2 parti sama dungu...terutama pas.,..pejuangkan islam...tapi penyokong2 mcm xda akhlak je,.....suka2 maki hamun org...tunjuk la tauladan yg baik cket kalau rasa perfect sgt....

Anonymous said...
on 

aku raso cukup kecewa. makhluk yang tidak diingini menjadi pm kini. ke arah manakah malaysia hendak di bawa. malu aku berPM kan org sepertinya. malu aku pada dunia, malaysia terpaksa terima pemimpin segala kekalutan yang berlaku dalam malaysia. AYUH WARGA MALAYSIA, ISLAM, KRISTIAN, HINDU-BUDHA, MELAYU, CINA, INDIA LAIN2 tumbangkan kerajaan BN dalam PU akan datang!!!

Anonymous said...
on 

mintak jabatan2 kajaan ka, sapa2 yang ada pasang bendera kat umah, kibar separuh tiang... tanda protes dan berkabung...

Anonymous said...
on 

AMNO-Pemusnah bangsa melayu. ramai melayu mengaku Islam. tapi sifat dan perbuatan langsung tak mcm org Islam. lagaknya bagai Islam tapi cukup sekadar puasa,solat dan naik haji. gunanya Islam bila pilihanraya. baca yassin solat hajat. sudahnya Islam jadi topeng. bukan amalan. inilah Islam ala AMNO. tapi ramai yang dok follo mazhab AMNO. sebab? Islam amno cukup sekadar nama. sejarah tidak pernah menipu. pengasas amno sendiri yang keluar amno dan cuba bubar amnon kerana amno sudah jauh menyimpang. tapi sayang tiada siapa yang dengar titipan dato'onn jaafar. amno kini makin jauh menyimpang. berkiblatkan duit dan bertuhankan rasuah. harta negara demikian banyak. satu persatu disapu digondol. atas nama pembangunan. untuk siapa ? demi siapa? tapi rakyat masih belum mahu sedar. tidak reti mahu berkira-kira sebanyak manakah yang telah diberi pada amno. dan sebanyak manakah yang amno telah balikkan pada kita. kita mula leka bila amno suapkan not2 $50, $100, $ 200... amno mula dipuji melambung bagi itu dan ini. tapi pernah terfikitkah kita sampai bila boleh bertahan dengan not2 tersebut? ikan dimamah hanya tinggal tulang. tidak mungkin mengeluarkan ikan lagi. tapi kita masih bangga dapat merasa ikan amno. 20 tahun aku hidup bawah pemrintahan Pas di kelate kau bersyukur. Pas tidak suapkan aku ikan. Pas suapkan aku ilmu untuk dapatkan ikan. sudahnya, syukurnya aku ikan tidak pernah putus untuk diriku. itulah indahnya Islam. nikmatnya bila Islam diletak atas segala corak hidup. amno silapnya jadikan bangsa matlamat. agama jatuh entah yang ke berapa. liat sungguh amno hendak tuturkan perkataan Islam. entahlah bila negara ini akan baik di bawah amno...

Anonymous said...
on 

Kepada garamanis...saya tidak sebelahi mana2,tapi ada juga baiknya diadakan statistik sebegini walaupun tidak begitu terperinci tetapi sekurang2nya pembaca akan berfikir...pada pendapat saya,mungkin ada benarnya statistik yang diberikan..andai kita lihat dari realitinya memang begitu..itu fakta..dikampung-kampung,siapa yang memenuhi pondok2 BN setiap malam?...golongan warga emas yang sememangnya hanya kenal BN sejak dulu,dan tidak terdedah kepada media alternatif...juga pemuda pemudi yang juga hanya tinggal dikampung...mungkin ada yang tidak langsung mengikuti arus politik perdana,hanya memeriahkan majlis,memadai dengan di beri makan minum dan sedikit sumbangan ..jgn terkejut andai mereka ini tidak pun berdaftar sebagai pengundi dan tidak tahu cara mendaftar pun...apatah lagi untuk mendalami media alternatif..apa yang mereka banggakan,dapat bersalam dengan golongan pemimpin yang selama ini hanya dapat dilihat di dalam TV...kemudian dapat beras,minyak masak dan kain pelikat/batik...lepas tgh malam,pegi gantung poster,dpt lg duit rokok...ini lah perkara sebenar yang terjadi...kepada kedua-dua pihak,rakyat mahukan pemimpin yang berkebolehan serba serbi...mentadbir secara profesional,telus,keperibadian mulia...

Anonymous said...
on 

Saya setuju dgn survey ini kerana penyokong AMENO totok memang majoriti di kawasan kampung dan berpendidikan rendah.Mereka mempunyai daya pemikiran rendah dan mudah tertipu dengan propaganda media kerajaan spt TV dan suratkhabar. Mereka tiada access kepada maklumat alternatif spt internet.Dasar PPSMI adalah stategi Be End untuk menambah keciciran pelajaran dikalangan orang Melayu biar orang Melayu terus bodoh dan memberi undi kepada mereka.Berubahlah wahai orang Melayu, jangan terus diperbodohkan hingga ke anak cucu.

Jack O Lantern said...
on 

senang citer, penyokong umno totok memang BOH TA CHET (dalam bahasa Hokkien) TARA BACA PUNYA ORANG / TAK SEKOLAH daaaaa....

hizam said...
on 

tetuan sekalian, sebenarnya orang2 melayu bukanlah bodoh cuma diperbodohkan sepanjang pemerintahan BN khususnya.

tak boleh salahkan juga mereka2 ni, mereka cuma kekurangan maklumat yg benar sebenarnya, bukannya seperti yg diharapkan pada media2 massa yg ada hanya itu saja yg mereka ada.

sebenarnya perubahan dah dapat dilihat jelas pada PRU lepas sudah ramai yg sedar akan pembohongan berpanjangan tersebut. oleh itu kita perlulah menyedarkan mereka yg masih lena dan tak sedar. cuma kita lihat pada PRU 13, akan ada begitu ramai pengundi baru, inilah target kita sebenarnya.

INSYALLAH jangka hayat BN sudah tua dan uzur seuzurnya.

Anonymous said...
on 

bn dah tua dan akan berkubur juga akhirnya

Anonymous said...
on 

Inilah malangnya jadi rakyat Malaysia... diberi pandai nak lawan tokey... tak diberi pandai mudah benor dicucuk hidung. Lalu... Kembalilah kita berpandukan AlQuran. Tidak kira sapa yang memerintah... Parti mana yang dapat menghampiri kehendak AlQuran sedekat mungkin dalam perlaksanaan pemerintahannya yang itu la patut dipilih. Insyaallah akan berebut-rebutlah mereka membuat rujukan alQuran untuk melaksanaankan pemerintahan. Kita yang memberi undi akan dipertanggungjawabkan nanti sekiranya tidak betul dalam membuat pilihan. Kita masih ada kuasa untuk membuat pilihan. Pilihlah!!!

Tok Cyber.

Anonymous said...
on 

majoriti bekas pelajar2 Universiti memang menyokong PAS dan PR dan yg x sekolah dan yg agak tua jer yg masih menyokong UMNO yg rasuah!!!

UMNO duk ngutuk pembangkang kata suka maki hamun.. tp hari2 dia maki hamun pembangkang kat TV x pulak dia nampak dan dgr!!! dasar parti sekular

Post a Comment