Kisah Benar Di Belakang Pentas Bukit Gantang

Sepanjang dua hari (Isnin dan Selasa), pasukan khas Stesen Maya 1 mengunjungi 114 kedai, restoran dan bilik gerakan BN di kawasan Bukit Gantang dengan pelbagai penampilan (ala-UMNO, ala-PAS, ala-pelancong dan ala-pegawai kerajaan). 79 pengundi lelaki dan 52 pengundi wanita ditemubual secara bersahaja (tidak formal). Pecahan mengikut peringkat umur ialah 48 orang berusia lebih 55 tahun, 33 orang berusia antara 45 hingga 55 tahun, 21 orang berusia antara 30 hingga 45 tahun dan 29 orang berusia antara 21 hingga 30 tahun. Pecahan bangsa ialah 61 Melayu, 42 Cina dan 28 India.

Perincian hasil temubual itu tidak dapat didedahkan sepenuhnya. Berikut adalah butiran perbualan dengan beberapa responden yang ditemui.

1. Perbualan dengan seorang lelaki Cina berusia 63 tahun di sebuah restoran di Kuala Sepetang. Lelaki Cina ini bersarapan bersama 6 rakannya. Petugas tampil dengan gaya seorang kakitangan kerajaan yang berkaitan dengan industri perikanan.

Apabila ditanya "apek punya ingat aa ... ini kali punya undi, apa macam jadi aa?", lelaki Cina itu bersyarah panjang, bermula dengan katanya;

"Haiyyaa ... lu sindili bule tengok maa. Summa olang manyak ati panas wo. Ini balisan aa, butui talak gunna punya kaki. Manyak busuk. Lagi lagi mau tipu. Sikalang aa, olang bukan bodo."

Apabila ditanya "Apek ingat aa ... sepuloh olang dalam aa ... belapa olang buleh kasi sama bulan?", dijawab;

"Wa gelenti lu ... sapulo olang punya lalam aa, kolang-kolang tujo tintu kasi sama itu Nija. Itu apaa ... ma e aa, haiyya ... olang pun tak tau sama lia. Tapi aa ... bukan lia punya hat ... ini balisan punya hat. Balisan aa ... manyak busuk ... itu ma e pun aa ... kila sama busuk maaa."

"Olang Molayu aa ... wa tak tau apa macam cakap aa. Itu laja punya hat wa tak mau campo. Butui-butui aa, kita talak galo sama laja. Ini celita aa suuma balisan kasi pusin maa. Lia olang mau kasi cuci itu culi angkat nigli punya hat. Lia olang sula bikin talak baik aa ... belakang mau kasi olang cakap ini baik punya hat. Haiyya ... busuk punya kaki."

alih bunyi / alih tulis : sindili = sendiri, bule = boleh, summa = semua, olang = orang, manyak = banyak, ati = hati, balisan = barisan (nasional), butui = betul, talak = tak ada, sikalang = sekarang, bodo = bodoh, sapulo = sepuloh, lalam = dalam, kolang-kolang = sekurang-kurangnya, tujo = tujuh, tintu = tentu, kasi = bagi, Nija = Nizar, ma e = Mail (Ismail Saffian), lia = dia, hat = hal, Molayu = Melayu, laja = raja, campo = campur, galo = bergaduh, celita = cerita, pusin = pusing, culi = curi, nigli = negeri, sula = sudah.

2. Perbualan dengan seorang wanita Cina berusia 61 tahun di kedai peralatan dapur. Petugas tampil dengan gaya pelancong.

Apabila ditanya pandangannya tentang keadaan politik terkini di Bukit Gantang, wanita itu bertanya kembali;

"Lu mana mali? Bulan aa? Sama itu timmang punya olang wa tak mau cakap aa."

Petugas kemudiannya mengaku sebagai orang PAS, lalu bertanya lagi hal yang sama. Dijawab;

"Lu nyangan takut laa. Wa sama wa punya laki aa ... lagi sama wa punya anak ... wa punya anak punya mini ... summa pun kasi sama bulan aa."

"Dulu aa ... kita timmang punya olang. Wa punya laki aa, lagi timmang punya taikun maa. Itu jam aa ... waaaa ... suuma olang cina talak suka sama bulan. Maanyak takut. Sikalang olang cina sula tau maa. Itu bulan punya olang aa ... pun kita punya kawannnn. Lia talak kasi buang itu to'kong maa. Lia olang lagi manyak baik punya olang. Talak makan lui punya olang. Talak selupa itu timmang. Kali kali bikin kacau aa."

Sinni aa ... lagi satu lua olang ... lui punya pasai laa ... lia olang luluk sana timmang punya. Lain olang aa ... summa tintu kasi bulan maa!

alih bunyi / alih tulis (tambahan) : nyangan = jangan, laki = suami, mini = bini, timmang = timbang (dacing/BN), lui = duit, lua = dua, pasai = pasal, luluk = duduk.

3. Perbualan dengan seorang lelaki Cina berusia antara 45-50 tahun yang bertugas di bilik gerakan MCA (lokasi dirahsiakan). Petugas tampil dengan gaya seorang petugas UMNO.

Apabila ditanya tentang kecenderungan pengundi Cina dalam kawasan tanggungjawabnya, petugas bilik gerakan itu menjawab;

"Sussa mau cakap wo. Sini punya olang aa, lagi hantam sama wa. Wa punya alik lagi cakap wa bolo. Haiyya ... manyak sussa wo. Summa pun cina punya olang cakap ... amno aa ... selupa tong taik punya lalam."

"Lu nyangan mala sama wa aa. Wa cakap butui punya celita. Nanti wa cakap okey okey ... nanti undi jam aa ... talak okey, pun talak syok maa. Lagi baik wa awai-awai cakap ... butui-butui manyak teluk maa. Sini tempat aa, wa punya muka pun sula talak cantik ... pasai wa lagi mau sama lacing. Lu olang aa ... misti mau angkat melayu kasi manyak undi sama kita maa. Talak itu macam aa ... hampui aa."

alih bunyi / alih tulis (tambahan) : sussa = susah, hantam = hentam, alik = adik, bolo = bodoh, amno = UMNO, mala = marah, awai-awai = awal-awal, teluk = teruk, lacing = dacing (BN), hampui = mampus.

4. Perbualan dengan seorang lelaki Cina berusia 59 tahun, tuan punya kedai runcit yang diwarisi daripada bapanya. Petugas tampil dengan gaya pekerja swasta atau peniaga dari kawasan berdekatan.

Apabila ditanya parti politik yang disokong, lelaki Cina itu menjawab;

"Wa kilai punya olang ... talak syok mau cakap undi punya hat maa ... itu aa ... sindili punya mau laa ... lu mau bulan, angkat bulan aa ... lu mau biyen aa, lua angkat biyen aa. Wa punya kilai aa, summa olang pun bili. Talak kila lu loket aa, lu bulan aa, lu biyen aa."

Selepas petugas memberitahu seolah-olah menyokong UMNO tetapi masih berbelah bagi untuk mengundi mana-mana parti pada pilihanraya ini, tauke kedai itu menyambung;

"Wa talak pati punya olang. Tapi aa ... undi jam aa, wa tintu pi undi. Talak pi undi aa ... manyak lugi. Lu sindili tengok la, apa macam mau undi."

"Wa kali kali undi biyen. Tapi aa, wa ingat ini kali mau kasi sama bulan aa. Summa olang pun cakap ... itu Nija aa ... manyak pandai punya olang ... skola manyak tinggi ... lagi olang putih punya skola. Dulu jam aa ... olang cakap bulan punya olang selupa itu Osama. Tapi aa, ini bulan aa ... sama itu Nija aa ... bukan itu macam wo. Lia olang talak kacau olang maa. Summa pun bikin kawann."

Haiyya ... soli aa ... lu mau undi sapa ... lu undi laa. Itu tali wa cakap aa ... wa punya ingaat. Lu punya ingat ... wa tak tau maa ... soli soli."

alih bunyi / alih tulis (tambahan) : kilai = kedai, biyen = BN, bili = beli, loket = roket (DAP), pati = parti, lugi = rugi, skola = sekolah, soli = sorry, tali = tadi.

5. Perbualan dengan seorang wanita Melayu berusia pertengahan lima puluhan di perkarangan rumahnya. Petugas tampil dengan gaya pelancong yang datang mencari rumah kenalan di kampung itu. Di sekitar rumah wanita itu tiada satu pun bendera atau lambang parti.

Petugas memberi salam beberapa kali. Seketika kemudian muncul wanita itu sambil menjawab salam;

"Waalaikumussalam. Ha, apahai? Encik cari sapa? Encik ni mai hai mengundi ni ka?

Petugas menjawab, "Dak aih, saya cari rumah kawan saya _ _ _ _ _ _. Pak dia nama _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _. Dulu pernah mai dah, tapi lupa dah tang mana rumah dia."

Selepas wanita itu memberi gambaran kedudukan rumah yang dicari, petugas berkata, "Bendera merata jalan banyak sungguh makcik noo? Tang rumah makcik ni ja tak dak bendera."

Jawab wanita itu, "Tak payah bendera-bendera laaaah. Hari selasa besok pi mengundiii ... habih ceritaa."

Petugas bertanya, "Orang kut ni ni, agak-agak makcik bagi kat sapa?"

Jawab wanita itu, "Macam besa laa, hat bulan bagi kat bulan, hat dacing bagi kat dacing."

Petugas menyambung, "Kali ni ada sorang lagi, tak bulan tak dacing."

Wanita itu menambah, "Orang mana tak tau dia tuuh. Buat kacau daun ja. Tak dak sapa nak bagi kat dia aih."

Petugas segera bertanya, "Makcik ni orang apa?"

Jawab wanita itu, "Makcik ni tak dak masuk daftar mana-mana. Suami makcik pun seropa. Tapi kami undi bulan la kuut. Hat baik tu, baik la jugak. UMNO ada baik, PAS pun ada baik. Cuma kali ni lain macam sikit. Encik rasa macam mana? Kalau makcik ni, nampak gaya UMNO la ni loghat sangat pulak dah. Banyak sangat kelaku pelik. Pasai tu la yang orang tak berapa berkenan."

6. Perbualan dengan sekumpulan 6 orang pemuda berusia dua puluhan di sebuah restoran.

Catatan asal petugas:

Aku usyar dari jarak 200 meter ke arah bilik gerakan BN. Ada lebih kurang dua tiga puluh orang di bilik gerakan tu. Kalau tak salah penglihatan aku, separuh daripadanya pemuda. Selepas setengah jam, tiga buah motosikal keluar menuju ke arah Changkat Jering.

Aku ikut. Enam budak muda tu berhenti di restoran. Aku pun berhenti dan masuk duduk di sebelah meja pemuda-pemuda tu. Selesai separuh cawan teh tarik, aku menyapa budak-budak tu, "Mai mana? bertugas pilihanraya ka?" Sorang menjawab, "Kami orang sini. Tak dak bertugas apa-apa aih. Kami ni ronda pi ronda mai. Abang mai mana, jauh ka?" Aku jawab, "Nak pi tepen sat, ada hai sikit ... sapa boleh menang agak-agak ni?" Sorang lagi jawab, "Tak tau nak kata la abang oi, kami bukan reti sangat hai politik ni. Depa ajak lepak tempat barisan tu, kami lepak la. Pekena ayaq pekena kui lebih kurang. Silap haribulan dapat rimau sikit-sikit, beda tulong hantaq yang tu hantaq yang ni." (rimau = wang, tepen = Taiping, kui = kueh)

Aku tanya lagi, "Buleh mengundi dah ka ni?" Dijawab, "Hat tu sorang dak lagi. Lima ni semua buleh dah." Aku sambut, "Tang ni saja dah ada 5 undi BN." Dijawab, "Tak tentu lagi abang oi, dia ni (sambil tunjuk kepada seorang) kut pangkah BN, he he he. Kami empat cangok lagi ni ... belum tentu (sambil tersengeh)." Aku kata, "Hah ... lagu mana pulak?" Dijawab, "Yang tu hak masing-masing bang ... saya ni, pak pak penakan hat dok kolumpo nu dok cerita ... barisan ni mengarut banyak." Aku sambung, "Macam mana gaya yang pi duduk bilik gerakan barisan tu?" Dijawab, "Yang tu kampung punya hai abang, kita bekawan belaka. Lagi satu ... depa dok huloq, kami hayun laa. Undi, sapa tauuuu ... eh, abang ni orang apa?" Aku tersengeh jawab ... "Undi sapa tauuuuuuu!"

Comments :

9 comments to “Kisah Benar Di Belakang Pentas Bukit Gantang”
KedahLaNie said...
on 

macam nie punya gaya mau tenggelam kapal slam najib....

namun teruskan usaha kerja..jangan leka...

Anonymous said...
on 

Jgn duk ingat Be End tak dak taktik koto...hati2 sket..jgn duk syok sgt

mamatparang said...
on 

HIDUP ISLAM PERGI JAHANAM DENGAN BE END

berbulusenyum said...
on 

hahaha!stylo la...best cerita ni..perenggan yg last skali paling best..sebab tu mat2 rempit asyikla lepak ngn geneg umno ni...dapat lui..hehehe

Anonymous said...
on 

Next focus is the Malay community.

Wonder if its a CRIME for PAS to help & assist needy/ poor none-malay? Is it wrong for a PAS to work along with none Malay (own component) for the good of the state developement?
Why must UMNO so anoyed with such..are they really extremist & racist?

Ipoh-Chap

Baginda Reformasi said...
on 

jahanam bn mampus bn

tok iskandar said...
on 

Pertembungan di antara menteri pasola zambri dengan mb rakyat nizar di negeri Pasir Dua Butir penuh dengan adegan yang mencuit hati dan perasaan.

Dahlah kempunan jadi imam,menteri pasola menjaja citer tak dapat jadi imam se malaya di dalam saluran ceria umno,tv suku dan paper-paper totok umno.

Lepas ni kalau nizar sembelih ayam,menteri pasola akan complain tak dapat sembelih ayam.tok paham betapa desperadonya menteri pasola ketika ini.Kalau boleh apa yang dibuat oleh nizar,menteri pasola mampu lakukan.menteri pasola boleh....dan menteri pasola yakin boleh.

setelah dirampasnya negeri pasir dua butir dan telah puas melanun di jajahan takluk negeri pasir dua butir,baru menteri pasola sedar dia syok sendiri pasal rakyat bersama nizar.

menteri pasola ingat boleh rampas kesemuanya.rakyat dah bijaklah....kerajaan bawah pokok lebih mulia daripada kerajaan lanun yang diperintah menteri pasola.

suara keramat rakyat yang kini bergema berselang-seli dengan takbir,reformasi dan makkal sakhti di Bukit Gantang,Bukit Selambau dan Batang Ai bagai hunusan pedang dan tombak yang bakal merobek kerajaan lanun menteri pasola di negeri pasir dua butir.Laksamana do re mi(Bukit gantang,bukit selambau dan batang Ai)akan menumbangkan keangkuhan empayar keris bertangkai satu dan soldadu-soldadunya dari barisan timbang kati karat.

Ketika itu rakyat akan bersorak,berteriakan kerana bukan sahaja negeri pasir dua butir bebas merdeka tapi keseluruhan negara tercinta bebas daripada cengkaman empayar keris bertangkai satu.

menteri pasola boleh balik pulau d'pengkor.

lambat pulak mamak ni.teh wunek...vanga.tok dah haus

BalingMTB said...
on 

BN Haram zadeh

Anonymous said...
on 

bleh jadi sb mcm ni hahaha

Post a Comment