Zambry Berkata - Rakyat Menjawab

Kata Zambry :

Seperti yang saya nyatakan dalam kenyataan ringkas akhbar, saya menerima keputusan mahkamah dengan hati dan fikiran yang terbuka, tanpa mempersoalkan keputusan itu.

Keputusan itu membuktikan mahkamah adil dalam melaksanakan tanggungjawab perundangan, dan sekali gus menolak persepsi yang diada-adakan oleh Pakatan Pembangkang.

Bagaimanapun saya dan rakan-rakan akan meneruskan perjuangan kami menegakkan keadilan dan membela rakyat. Ini adalah tradisi dan intipati perjuangan Barisan Nasional.

Menegakkan kebenaran bukanlah satu tanggungjawab yang mudah. Ia memerlukan pengorbanan dan kegigihan.

Nelson Mandela misalnya mengorbankan kebebasannya selama 27 tahun demi membebaskan rakyat Afrika Selatan dari cengkaman “apartheid”.

Mahatma Ghandi pula mengorbankan nyawanya untuk memastikan kemerdekaan India serta rakyatnya dapat hidup aman tanpa sempadan kasta dan agama.
Rakyat menjawab :

Baguslah kalau sungguh Zambry boleh terima keputusan mahkamah dengan hati terbuka dan tidak mempersoalkannya. Baguslah kalau semua mahkamah mahu berlaku adil dalam melaksanakan tanggungjawab perundangan.

Tulus dan mulus bunyinya kenyataan Zambry. Tetapi hanya rakyat yang UMNO totok dan rendah IQ sahaja sedia menelan kata-kata Zambry itu.

Persepsi rakyat terhadap UMNO dan terhadap mahkamah bukannya datang tak semena-mena dalam mimpi. Rakyat melihat dan melalui sendiri pengalaman penyalahgunaan institusi kehakiman oleh UMNO sejak puluhan tahun. Bukan hanya satu dua kes tetapi sudah ratusan kes. Rakyat tak sebodoh Zambry yang menyangka orang ramai telah lupa kes pemecatan Tun Salleh Abas, kes DS Anwar Ibrahim dan kelakuan jijik Peguam Negara dari zaman Mokhtar Abdullah hingga ke zaman Ghani Patail. Rakyat tak lupa video Linggam correct correct correct yang membuktikan perogolan institusi kehakiman dalam hal perlantikan hakim. Rakyat tidak buta atau pekak terhadap kes Musa Hasan yang dikuasai oleh mafia penjenayah Malaysia. Akhirnya Pengarah Bahagian Siasatan Jenayah Bukit Aman yang jadi mangsa.

Persepsi rakyat terhadap UMNO dan mahkamah bukan setakat persepsi tetapi realiti. Zambry boleh terus dendangkan irama sumbang itu untuk menipu rakyat. Rakyat yang dungu akan masuk perangkap Zambry. Biarlah semua yang dungu itu menyokong UMNO. PR tak rugi apa-apa.

Rakyat yang dungu boleh menerima kewajaran permohonan Zambry di Mahkamah Rayuan diterima, dibicarakan dan diputuskan dalam masa hanya dua jam. Rakyat yang dungu boleh terima kewajaran permohonan DS Nizar di Mahkamah Rayuan hari ini (13 Mei) hanya akan dibicarakan 5 hari kemudian (18 Mei). Permohonan Zambry dibicarakan dan diputuskan on the spot. Sebaliknya mahkamah berdolak-dalik beberapa jam sebelum menerima urusan memfailkan permohonan DS Nizar. Selepas diterima, tarikh perbicaraan ditetapkan 5 hari kemudian. Tak boleh pula dibicarakan on the spot macam permohonan Zambry.

Ini bukan persepsi tetapi realiti. Zambry sama saja dengan pemimpin UMNO sepanjang zaman. Penipu dan penjenayah. Perampas hak rakyat. Pencabul keadilan.

Zambry memang muka tak malu kerana cuba mengaitkan nilai perjuangannya (dan perjuangan UMNO) dengan Mandela dan Ghandi. Tokoh kemerdekaan Afrika Selatan dan India itu adalah pejuang tulen. Mereka menentang penjajah. Mereka menentang ketidakadilan sistem apartheid dan sistem kasta.

UMNO adalah penjenayah apartheid dan kasta versi Malaysia. ISA, OSA, AUKU, Akta Hasutan, Akta Polis dan Akta Mesin Cetak merupakan roh sistem apartheid dan sistem kasta.

UMNO boleh berhimpun di mana saja. PR tak boleh. UMNO boleh kata apa saja. PR tak boleh. Silap sikit polis akan tangkap dan dakwa di bawah Akta Hasutan. UMNO boleh terbitkan apa saja. PR tak boleh. UMNO boleh guna semua jentera dan premis kerajaan ketika pilihanraya. PR tak boleh.

Apa bezanya sistem apartheid dan sistem kasta dengan sistem pemerintahan Malaysia di tangan UMNO? Saling tak tumpah, seia sekata. Kalau Mandela dan Ghandi ada di depan Zambry, pasti basah muka Zambry diludah oleh dua tokoh pejuang keadilan dunia itu.

Kata Zambry lagi :
Perjuangan menegakkan kebenaran ini memerlukan “keberanian”. Mandela pernah berkata : “Saya mempelajari bahawa keberanian bukanlah bermakna tidak punya perasaan takut, tetapi berjaya mengatasinya. Mereka yang berani bukanlah mereka yang tidak punya perasaan takut tetapi mereka yang mampu menakluki rasa takut itu. (I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it. The brave man is not he who does not feel afraid, but he who conquers that fear. )

Jika dibandingkan dengan dua tokoh yang disebutkan tadi, perjuangan dan pengorbanan yang saya serta rakan-rakan lalui tidaklah seteruk mereka. Sekurang-kurangnya saya tidak hilang kebebasan atau disakiti untuk menegakkan kebenaran.

Saya hanya menempuhi persepsi umum yang negatif seperti yang dilemparkan oleh pakatan pembangkang termasuk Menteri Besar Dato’ Seri Nizar Jamaluddin serta orang-orang kanannya.
Rakyat Menjawab :

Persepsi umum yang negatif terhadap Zambry bukan berpunca daripada kata-kata atau ceramah DS Nizar dan pemimpin-pemimpin PR. Ia juga bukan berpunca daripada tulisan-tulisan di akhbar PR dan blog pro PR. Semua kata-kata dan tulisan mengherdik Zambry itu cuma bersifat responsif. Pemimpin dan penyokong PR serta rakyat marah kepada Zambry kerana jenayah politik yang dilakukannya.

Zambry dan UMNO mengkhianati mandat rakyat negeri Perak pada PRU12. Rakyat tak mahu BN jadi kerajaan di Perak. BN 31 PR 28 yang dipertahankan oleh Zambry dan gerombolannya hari ini bukan mandat rakyat. Mandat Rakyat yang sebenar ialah PR 31 BN 28. Matematik Zambry hanya muncul selepas ugut, rasuah dan culik. Rakyat tak dapat menerima pembentukan kerajaan secara primitif itu. Rakyat marah. Rakyat menghamburkan kata nista kepada Zambry kerana Zambry mencipta sebabnya. Zambry bukan saja layak menerima persepsi negatif seperti yang telah dihadapinya setakat ini bahkan sepatutnya lebih dari itu. Dan Zambry adalah punca dan penyebabnya.

Lagi kata Zambry :
Tuduhan terbaru ialah penggunaan bomoh yang saya rasakan amat serius kerana ia melibatkan perbuatan syirik. Ini adalah antara taktik politik kebencian (politics of hatred) yang digunakan oleh mereka supaya rakyat membenci Barisan Nasional.

Tetapi taktik seperti ini bukanlah budaya Barisan Nasional.

Memetik kata Martin Luther King Jr, kegelapan tidak akan mengatasi kegelapan. Kebencian tidak akan menghapuskan kebencian, hanya kasih sayang mampu mengubahnya. (Darkness cannot drive out darkness; only light can do that. Hate cannot drive out hate; only love can do that.)
Rakyat menjawab :

UMNO tak layak bercakap soal syirik dan politik kebencian. Oleh kerana Zambry adalah ahli UMNO bahkan pemimpin UMNO maka Zambry pun tak layak bercakap soal itu.

Kepercayaan atau amalan perbomohan tertentu hanya salah satu daripada penyebab syirik. Ada banyak lagi punca syirik selain daripada itu. Dan UMNO tak pernah peduli tentang itu.

Zambry boleh terus menipu diri sendiri. Orang PR tahu. Orang UMNO pun tahu. Kalau Zambry serius nak menghapuskan amalan perbomohan yang syirik itu, kita tawarkan khidmat mengenalpasti beberapa ratus orang bomoh dan kita sanggup mengiringi Zambry menemui bomoh-bomoh itu untuk bertanya siapakah pelanggan mereka dari kalangan pemimpin politik. Seluruh dunia tahu betapa pemimpin-pemimpin UMNO adalah pelanggan-pelanggan setia tok bomoh dan tok pawang untuk seribu satu macam urusan mereka.

Syirik yang lebih besar ialah menyengutukan Allah dalam perkara suruhan dan laranganNya. Halal dan haram telah muktamad di dalam Kitab Allah dan Hadith RasulNya. Mengubah halal dan haram itu adalah syirik yang sangat besar. Menghalalkan yang haram dan mengharamkan yang halal adalah perlakuan syirik dan kufur muktamad.

UMNO dulu, kini dan selama-lamanya sangat berani dan senang hati mengubah halal dan haram yang telah ditetapkan oleh Allah. Judi adalah nyawa kerajaan UMNO-BN. Arak adalah sumber ekonomi yang dipertahankan bermati-matian oleh UMNO. Hukum Allah tentang aurat ditertawakan berdekah-dekah oleh UMNO sampai terguling-guling dan termuntah. UMNO memusuhi hukum Hudud. Tidak pelik kalau DAP, MCA dan MIC menentang Hudud. Yang pelik ialah hukum Allah itu ditentang oleh UMNO dan pemimpin-pemimpinnya yang beragama Islam termasuk Zambry.

Zambry boleh mainkan isu dakwaan 'pakai bomoh' yang dihebahkan oleh Drs. Khalil Idham Lim itu. Zambry boleh berlakon mengucap panjang takutkan amalan syirik itu. Tetapi rakyat yang bukan UMNO buta-tuli tidak dungu untuk terpengaruh dengan lakonan dan prihatin yang palsu itu.

Kalau Zambry nak pelihara agama, dia perlu meninggalkan UMNO. Parti busuk itu bukan tempat memperjuangkan agama. Parti rosak itu adalah tempat cari makan tanpa peduli halal haram. Tempat menyuburkan rasuah. Tempat jantan betina ikut suka. Tempat mendaulatkan syirik.

Zambry menambah kata :
Pada saya kehilangan jawatan Menteri Besar tidak akan mengurangkan semangat juang saya untuk menegakkan kebenaran. Jika Nizar dan rakan-rakannya yang kini mula bermaharaja-lela dan rakus kuasa (termasuk memasuki pejabat Menteri Besar seawal 7.15 pagi pada 12 Mei), menyangka keputusan mahkamah itu akan mengurangkan semangat juang saya maka mereka sudah tersilap baca.

Perjuangan menegakkan kebenaran tidak perlu pada jawatan.

Bagaimanapun saya akui adalah sukar untuk menukarkan persepsi penyokong mereka tentang saya dan Barisan Nasional. Ceramah-ceramah, laman-laman portal, serta akhbar milik pembangkang berjaya memberikan imej negatif terhadap kami.

Tidak hairanlah ada golongan yang percaya dengan tuduhan mereka kononnya adun-adun Barisan Nasional memulakan kekecohan dalam dewan undangan negeri pada 7 Mei lepas.

Bekas speaker V. SIvakumar pula seperti “buta undang-undang” mendakwa keputusan mahkamah tinggi semalam, mengatasi keputusan mahkamah Persekutuan yang mengistiharkan penggantungan saya serta enam exco sebagai tidak sah.

Padahal, Mahkamah Persekutuan mengatasi keputusan mahkamah Tinggi. Ini adalah antara contoh manipulasi yang dibuat oleh pakatan pembangkang.

Mereka hanya menerima keputusan undang-undang yang menyebelahi mereka dan menolak keputusan yang tidak bersama mereka. Inilah "selective justice" yang diamalkan oleh pembangkang.

Saya tidak akan mencerca dan menjaja keputusan Mahkamah Tinggi seperti yang dilakukan oleh Nizar dan Ngeh dalam ceramah-ceramah mereka apabila keputusan-keputusan Mahkamah Persekutuan tidak menyebelahi mereka.

Saya tidak dapat membayangkan betapa rakusnya mereka apabila Nizar disahkan semula sebagai Menteri Besar. Kerakusan mereka di dalam dewan tempohari mencerminkan kerakusan yang akan dilakukan sebaik sahaja Nizar menduduki kerusi Menteri Besar.
Rakyat menjawab :

Kesian Zambry. Pemimpin kudeta ini terus berangan-angan dapat meyakinkan rakyat dengan kisah dongeng yang penuh kepalsuan. Sidang DUN 7 Mei bukan satu kes atau isu yang berdiri sendiri. Ia berkait dengan seluruh episode sepanjang krisis negeri Perak sejak rampasan kuasa awal Februari. Rakyat tidak bodoh macam Zambry dan ahli UMNO.

Semuanya berpunca daripada rampasan kuasa. Apabila rampasan itu dibenci dan dinilai sebagai tidak betul, maka apa pun lanjutan daripadanya adalah tidak betul.

Soal 31-28 hari ini tidak relevan. Soal ADUN Bebas sokong BN tidak relevan. Soal sidang DUN 3 Mac tiada perkenan Sultan tidak relevan. Soal Sivakumar atau Ganesan tidak relevan. Soal Abdullah Antong atau Misbahul Munir tidak relevan. Pendek kata semua hujah dan alasan Zambry tidak relevan.

Yang kurang ajar, samseng, undang-undang rimba, tak hormat Raja, macam budak-budak, jahat dan langgar demokrasi ialah rampasan kuasa awal Februari. Antara kepala kurang ajar dan samseng itu ialah Zambry Kader.

Rakyat bukan UMNO tidak bodoh untuk menilai peristiwa sidang DUN 7 Mei itu. Perkenan mengadakan sidang itu dipohon oleh MB haram. Usul pecat Speaker dikemukakan oleh MB haram. Usul lantik Speaker Ganesan dikemukakan oleh MB haram juga. Kedua-dua usul itu disokong oleh exco haram lagi samseng. Pemecatan Speaker lama dan perlantikan Speaker baru yang haram itu dibuat sebelum persidangan diresmikan oleh DYTM Raja Muda. Dengan kata lain persidangan belum bermula. Bagaimana usul-usul boleh dibentangkan dan diputuskan?

Rakyat bukan UMNO tidak bodoh untuk menilai kata-kata Zambri. Yang bodoh hanya Zambry dan UMNO totok yang rendah IQ.

Comments :

14 comments to “Zambry Berkata - Rakyat Menjawab”
aZRoy said...
on 

bernas dan simple..

si totok yg rendah IQ, atau takut kehilangan kuasa, lantas kehilangan pengaruh, juga kehilangan projek untuk menambah kekayaan peribadi sahaja yg akan menyokong si zambry ini.

Anonymous said...
on 

babi punya umno bn barua

Anonymous said...
on 

tandatangan zambry pun pihak bank tak terima, macam mana dia kata dia mb sah?

matstim.

Anonymous said...
on 

zambry ni mmgdungu nak mampos....... Si dungu hitam dari perak dari kulit sampai ke hati hitam legam....

Anonymous said...
on 

Lawan tetap lawan, membujur lalu melintang patah, zambry kau sibuk dengan kerusi empuk MB, tapi kawasan selamat kesayangan kau telah ditembusi, tunggu PRU13, adakah undi pos akan menyelamatkan kau sekali lagi.

Anonymous said...
on 

haram jadah zamri, harap gelaran saja Dr tapi IQ tahap cipan. Celaka Umono selamanya...

Anonymous said...
on 

dia mmg bangsat...

Anonymous said...
on 

bangsat yg tak reti bertaubat ... double bangsat...

Anonymous said...
on 

phd bukan ukuran kepandaian... phd pun ada yg bangsat... dan dia adalah contoh terbaik... contoh terbaik bangsat...

Anonymous said...
on 

dia sedang dilamun mimpi atas pokok kelapa pulau pankor, membandingkan diri dengan mandela dan gandhi, bandingkan dulu dengan pengorbanan pejuang-pejuang keadilan negara ini yang diISAkan tanpa sebab, sebesar biji sawi pun kamu tiada nilai. kamu berpolitik dari awal, kamu jadi pemimpin cara terkejut, kamu baru pemimpin taraf JKKK yang sedang mengelamun.

de_LAHOYA said...
on 

bravo bro! bravo bro! suatu renspon yg tepat dan padat!

de_LAHOYA said...
on 

resmi pembohong macam zambry memang gitu le..setiap pembohong tidak akan berhenti dgn satu pembohongan. pembohong akan berbohong kali kedua untuk menutup pembohongan pertama dan seterusnye.

malah spesis zambry ni bukan aje pembohong malah tak reti MALU! air muka zambry sendiri menjelaskan segala2nye.

hancor umno!

adios amigo!

bukit teluk sera said...
on 

taken from Pemecah Berita:
http://perakexpress.com/www/

14/05/2009 - 11:19:04

Election soon!!! DUN will be dissolved very soon. Get ready.

SMS from Hj. Asmuni Awi. Pengarah Pilihanraya Pas Perak.
everyone, pls be more pragmatic. no more rhetorics. rapatkan saf, luruskan saf.

Anonymous said...
on 

Zamri yang aku kenal penakut kat antu. kat asrama dulu lari telanjang bulat kat koridor kena gempak. macam mana pulak la ni dia boleh duduk bersama hantu. heran, heran.

Post a Comment

 

Komen Pengunjung Terkini