Pilihanraya Mandatory Di Perak!

Sah UMNO takut menghadapi pilihanraya. UMNO tak mahu mengadakan pilihanraya. UMNO akan halang semua cubaan untuk mengadakan pilihanraya. Sultan dah tolak permohonan perkenan pembubaran DUN pada 5 Februari. SPR tolak perisytiharan kekosongan kerusi Behrang, Changkat Jering dan Jelapang. Terkini sidang mee segera Mahkamah Rayuan meluluskan permohonan Zambry Kader untuk menangguhkan pelaksanaan keputusan Mahkamah Tinggi yang dibuat 22 jam sebelumnya. UMNO betul-betul tak mahu diadakan pilihanraya.

Aku terima satu cadangan daripada seorang pemanggil ke telefon bimbit aku sekejap tadi. Cadangan itu sangat baik. Kita boleh dapatkan pilihanraya secara mandatory. Tanpa perlu perkenan Sultan. Tanpa perlu surat perletakan jawatan. Mahkamah pun tak boleh masuk campur. Bagaimana? ..... empat lima orang ADUN BN (termasuk ADUN bebas) mati!

Kata pemanggil itu "kita dapatkan perkenan Tuhan untuk mengadakan pilihanraya, Tuhan cabut nyawa empat lima ekor wakil rakyat BN, terutamanya yang melompat-lompat tu, apa lagi yang boleh menghalang diadakan pilihanraya?"

Doa orang yang dizalimi akan dimaqbulkan Tuhan. Rakyat Perak telah dizalimi dengan dahsyat sekali. Bahkan sebenarnya seluruh rakyat Malaysia dizalimi oleh UMNO-BN. Mengapa tidak kita manfaatkan tawaran 'maqbul' doa orang yang dizalimi itu?

Apa kata kalau secara serius dan besar-besaran seluruh umat Islam bermunajat dan solat hajat setiap hari secara berterusan memohon secara specific agar Allah cabut nyawa empat lima orang ADUN BN. Orang bukan Islam pun boleh berdoa juga kerana mereka pun sama dizalimi. Majlis munajat dan solat hajat itu diadakan beramai-ramai di masjid, surau dan markaz. Munajat dan solat hajat secara individu juga dilakukan di rumah masing-masing.

Macam mana? Salahkah cara begini? Nabi Muhammad SAW pun berdoa agar musuh Allah yang memeranginya dihancurkan oleh Allah SWT. UMNO sememangnya musuh Tuhan. Mereka memusuhi keadilan yang diwajibkan oleh Allah. Mereka memerangi hak rakyat. Mereka menentang keluhuran perlembagaan dan kedaulatan undang-undang. Mereka anti sistem hidup yang diperintahkan oleh Allah SWT.

Tak bolehkah kita mendoakan supaya musuh-musuh Allah itu dibinasakan? Kalau UMNO tak puas hati kerana mereka dilabelkan sebagai musuh Allah, itu hak mereka. Kalau UMNO tak puas hati kerana kita mendoakan ADUN mereka mati, itu hak mereka. Kalau mereka yakin doa kita itu tak akan dimaqbulkan Tuhan, itu hak mereka. Kalau mereka percaya bahawa mereka bukan musuh Tuhan, itu hak mereka. Kalau mereka nak kata bahawa kitalah yang memusuhi Tuhan, itu hak mereka. Kalau mereka pun nak berdoa supaya kita pula dibinasakan oleh Tuhan, itu hak mereka. Buatlah.

Majoriti besar ulama' tempatan dan ulama' seluruh dunia mengakui UMNO zalim. Kecuali dua tiga kerat ulama' UMNO yang hidup semata-mata nak cari makan. Majoriti cerdik pandai tempatan dan antarabangsa mengesahkan UMNO zalim, jahat, melanggar undang-undang, merosak demokrasi dan rasuah parah. Krisis rampasan kuasa negeri Perak hanya cebisan kecil daripada amalan kesyaitanan UMNO yang maha mega.

Kalau kita (penyokong PR) tak dapat mencari hujah untuk menolak keabsahan dan kewajaran cadangan pemanggil itu, maka eloklah kita gerakkan majlis munajat dan solat hajat bermai-ramai itu secara serius. Setiap individu penyokong PR juga bermunajat dan solat hajat setiap hari di rumah masing-masing. Siang dan malam. Mohon kepada Allah secara khusus. Minta matikan lima orang ADUN BN (termasuk ADUN bebas) supaya pilihanraya kecil dapat diadakan.

Comments :

23 comments to “Pilihanraya Mandatory Di Perak!”
aloha2 said...
on 

good idea...mcm nak pelempang muka M.Zambry dengan puaka-puaka BN

Anonymous said...
on 

Same like I Thinking..... Good Idea

kakLuna said...
on 

ya Allah kalau cara ni cara yang betul Kau perkenankan lah....

rakyat 2020 said...
on 

waaah...ni idea paling ultimate stakat nih...masing2 buat solat hajat n bace doa kt umah sndri jela...sbb UMNO jahanam akan haramkan solat hajat kt surau/mesjid.standard ar tu...

Anonymous said...
on 

Tapi Nabi Muhammad s.a.w doakan supaya musnahkan musuh...bukan doakan musuh mati. Tak gitu?

Bukan apa teringat kisah satu Nabi Allah (tak ingat sapa)mohon Allah matikan umatnya yg engkar,tapi dijawab Allah bahawa sesungguhnya Allah sangat menyayangi makhluknya...

Maksudnya membiarkan mereka hidup supaya dapat bertaubat. Allahua'lam

argh said...
on 

beres bos......

Baginda Reformasi said...
on 

5 adun yg aku akan doa mati tersepit kat lubang najis ialah... adun pangkor, jelapang, adun pekan, adun chgkt jering dan satu lagi bukan adun tapi k polis negare... ok x....? hehehe amin... lah ramai2 ngan den...

Anonymous said...
on 

Yaa Allah, Hancurkan mereka... Amiin

Baginda Reformasi said...
on 

den pinjam sat post nih... nnt pas pru13 den pulang kan... la..la..la..la...

Anonymous said...
on 

Jangan cakap saja..buatlaa..bila nak buat..aku dah naik gila dah pasai semua ni..aku lakhnat umno dunia akhirat

Anonymous said...
on 

anak haram jadah punya umno bn

bikirperak@senawang.com said...
on 

Sistem Perundangan negara ku, bertambah parah hancur berderai, koyak rabak bila Mahkamah Rayuan wakilkan 1 seorang jer hakim, Sepatutnya 3 orang hakim mesti berada di sana dan mendengar juga meluluskan rayuan itu ?

Dalam masa tak sampai 24 jam, pentas dan cepat seperti C4 bom yang menghancurkan tubuh badan model Aminah Altantuya Abdullah puteri Monggolia di bukit cahaya ajer!!!!
Daif, hina, keji yang teramat. Pembesar2 UBN otak-otak seperti longkang2 yang tersumbat Najib-Najis muntah, tahi, nanah...@#$%^&*&()
Thuuuuuu phuiiiiiiiih..wekkkkkkkkk

BUBAR, BUBAR, BUBAR...KENAPA TAKUT..??????

Anonymous said...
on 

sabor je bebanyok yer...

Anonymous said...
on 

astaghfirullohal'azim...apa punya manusialah ni..sanggup minta doa cabut nyawa2 org lak?kau sedar tak apa yang kau kata dalam blog ni?
kan nanti sebelum berdoa engkau yang pergi dulu koT?setahu aku,kita tak boleh mendoakan agar kecelakaan ditimpakan ke atas org lain..tambah2 agi org yg didoa tu islam..

Anonymous said...
on 

Istana takut c4. Pecat Nizar boleh, bubar DUN tak boleh kononnya ada banyak isu perundangan. Berkecailah segala harapan rakyat kerana Sultan Takut c4

anak said...
on 

Kalau di tempat lain aku percaya...mesti ada yang dah kena bang dah...khususnya 3 ekor katak yang lompat ari tu..

Anonymous said...
on 

aku setuju ngan anak...kalau kt betong,dah lama dah katak 3 ekor tu mati katak..selain katak2 tu,aku geram sekali ngan ADUN yg menang majoriti 14 undi tu...eleh,ketua penerangan konon...mcm tu punya haprak umno dok bela lagi?..tak tau lg ke dia tu dok bela kuda byk??? kuda tekan2!!!

Cumit said...
on 

Idea yang separuh masak, yang lahir dari pemikiran yang belum beres ..... Doa seperti itu belum sesuai untuk di ketengahkan. Kecil sangat CUBAAN nak banding dengan cubaan-cubaan yang dihadapi oleh para nabi juga para sahabat sewaktu menegakkan kalimat ALLAH di muka bumi ini dulu..... Kena malu kat Tuhan. Jangan turut jejak puak yang tak tau malu kat
sesapa tu. Sebaiknya puak tak tau malu ini kita sajikan dengan akhlak yang lebih anggun sampai terkedu sekor-sekor minta nak isi borang PAS. Ikon dalam hal ini dah ada, MB halal steady saja....... begitu dikagumi para pemerhati. Jangan pulak kita pi dengan idea yang 'bukan-bukan'
APA si pemberi idea dan penyokong-penyokong idea ni perfect sangat ka...

P/S Nak tutuh aku pun tutuh la.
Ingatlah bahawa indahnya Islam terletak pada akhlak tajaannya.

ali said...
on 

tak baik doa mcm tu...biarlah allah yg balas kelak..lompat parti tak masuk pun dlm hudud qisas..

Joe Labu said...
on 

Salam semua,

Aku baru membaca komen dari Dato’ Mahfuz Omar kita. Komen beliau amat menarik untuk difikirkan bersama. Dia berkata, DUN akan dibubarkan juga tapi bila taklah dinyatakan oleh beliau tetapi aku menjangkakan dalam masa terdekat ini iaitu ketika Zambri masih lg menjadi MB Perak (Setelah dia berjaya menangguhkan keputusan mahkamah tinggi semalam).
OK, mengapa DUN akan dibubarkan dalam masa terdekat ini dan ketika Zambri masih menjadi MB Perak? Jawapannya adalah umno/bn sendiri yang akan mengadap Sultan Azlan dan memohon DUN dibubarkan atas sebab2 yang sama dinyatakan oleh DS Nizar selama ini. Apabila Sultan Azlan memperkenankan pembubaran DUN Perak, mereka akan mencanangkan perkara ini ke seluruh pelosok negeri Perak bahawa mereka bukan tamakkan kuasa seperti yang digembar-gemburkan oleh pihak PR. Mereka pun akan kata bahawa mereka juga mengharapkan DUN dibubarkan tetapi atas kapasiti usaha mereka dan bukan dari pihak PR. Merekalah hero rakyat yang mampu mengembalikan mandat kepada rakyat. Mereka tau, kemelut ini tak akan kemana melainkan dengan pembubaran DUN. Tekanan yang hebat dari pihak dalaman dan luaran BN tak mampu lagi mereka nak tepis. Jadi, mereka pun akur namun kerana ego yang tinggi pembubaran ini adalah kerana mereka.
Pada pendapat aku, ini cukup terkesan kepada pengundi2 atas pagar. Pengundi2 ini hanya mendapat maklumat dari satu pihak saja iaitu media2 mereka di tv dan radio. Jika hari2 disogok cerita dan propaganda yang sama, memanglah terkesan akhirnya.
Dan satu lagi, mereka mahu pembubaran DUN ini pada keadaan mereka menjadi care-taker pada kerajaan negeri Perak supaya mereka boleh mengawal instrumen2 kerajaan negeri. Ini sangat penting sebagai senjata mereka yang memang selama ini digunakan secara total.
Mereka berpendapat, alang2 DUN negeri Perak ini perlu dibubarkan, mereka mahu mengawal keadaan dan mampu merancang dengan lebih berkesan berbanding jika PR yang berkuasa atau menjadi care-taker kepada kerajaan negeri Perak semasa tempoh pembubaran.
Aku rasa, kita kena bersiap dari sekarang dan perlu gerakkan jentera2 parti diseluruh negeri Perak agar kita tidak lambat mengambil tindakan yang mampu menjerat kita pada pilihanraya negeri nanti. Pastikan kita mampu menawan pengundi2 atas pagar yang sentiasa perlu diberi maklumat2 yang tepat dan tidak mengelirukan.

Anonymous said...
on 

Baru sekarang korang tahu amno penakut!!. Dah lama dah. Baru sekarang korang tau amno pengkhianat!! Dah lama dah. Macam manalah agaknya kalau mereka tidak ada polis dan tentera!! Tentu macam anjing yang ekornya kat celah kangkang!!. Ini sejarah lama. Dulu LKY canangkan 'Malaysian Malaysia' Punyalah takut sampai tendang Singpura keluar dari persekutuan. Sekarang apa jadi, dengan Singapura pun kecut telor!!. Kes air tak selesai, kes jambatan tak selesai habis-habis siap bagi satu pulau. Tak lama lagi Pulau Pisang pulak hangus!!. Yang siotnya punyalah ramai rakyat Malaysia kerja dan belajar kat Singapura. Malunya!!!Tak bagi MCA buat Unversiti Merdeka konon Bahasa Melayu bahasa rasmi. Sekarang apa jadi? Siapa yang perlekehkan bahasa Melayu. Yang kata berjuang untuk Melayu pun tak pernah masuk sekolah Melayu. Bahasa Melayu pulak punya berterabur, orang tua-tua dikampungpun tak faham tengok cerita Melayu kecuali cerita P Ramlee dan Mat Sentol!!. Dulu tak boleh kawal Tun Mustapha tubuhkan Berjaya, tumbangkan Mustapha. Korang tak tau ke cerita ni? Tengok Dato Harun Idris popular lain macam. Kira-kira boleh gugat presidenlah. Cari kes kenakan Dato Harun. Kononnya rasuah. Sekarang apa jadi? Ketua Cawangan pun banyak jadi penyamun!!.

Yang sebenarnya aku seronok tengok sandiwara semasa. Mana tahu episod N dalam teori RAHMAN tinggal beberapa hari saja!!. Tapi rakyat Malaysia kena siap sedia, orang yang nak mati tenggelam akan meragut walaupun rumput kering!!. Berhati-hati.

Little stars on the sky said...
on 

Bila matlamat menghalalkan cara..... maka jadilah apa yang telah terjadi.
Halal ka haram ka... bukan apa-apa cuma mesra rasa, intipati wibawa... hidup yang hendak dilanjutkan.

Anonymous said...
on 

Nampaknya, ada segelintir rakyat tidak faham perlembagaan. Buat apa BN hendak bubarkan DUN bila majoriti ada ditangan? Kenapa Dato Seri Nizar tidak bubar DUN sebaik menjadi MB pada awalnya? Bodohlah nak bubar DUN bila sudah ada majoriti. Bila tiada lagi majoriti, beliau mendesak Sultan bubar DUN? Bukankah itu untuk BN usulkan kepada Sultan bukan pihak yang minoriti. Namun bodohlah BN jika bertindak mengusul kepada Sultan DUN dibubar sedangkan pihak BN ada majoriti.

Bukankah kuasa bubar DUN hak Sultan? Maka bubar DUN bukan lagi suatu opsyen bilamana Sultan tidak perkenankan DUN dibubar. Ini juga tidak difahami setengah “pakar-pakar perlembagaan” - apatah lagi yang lain-lain. Bukan juga suatu opsyen untuk MB Dato Nizar enggan letak jawatan bila Tuanku titah Dato Nizar letak jawatan dibawah fasal 16 (6) Undang2 Tubuh Perak dan Sultan tentunya berhak menyingkir MB Dato Nizar bila beliau "berdegil.".
Kenapa BN wajib bubar DUN sedangkan BN ada majoriti?
Kenapa DUN Kedah dan DUN Selangor tidak dibubar dahulu? Bukankah itu tindakan bodoh?

Prof Madya Dr Abdul Rani Bin Kamarudin
Pensyarah IIUM

Post a Comment