Cambah Fikir III : DEPM ganti DEB?

DEPM : Dasar Ekonomi Pokok Mempelam.
DEB : Dasar Ekonomi Baru.

Dasar Ekonomi Pokok Mempelam GANTI Dasar Ekonomi Baru.

Petang kelmarin aku singgah pekena kopi Radix kat Nisrin Tomyam. Di meja hujung di bawah pokok mempelam ada Jid Cengkoi, Mat Mata Semilang, Joey Pak Chin, Mat Do'diaq & Ji Gali. YB2 ADUN berlima tu tengah bincang macam mana sepatutnya kampung aku dibangunkan. Menarik. Aku rasa patut untuk tumpang sekaki. Bukan sembang kosong.

Jid Cengkoi mengeluh tentang budget nak register anak2 sekolah minggu depan. Campur tolak darab bahagi, purata RM250 seorang anak sekolah rendah & RM700 seorang anak sekolah menengah berasrama. Jid Cengkoi ada 3 anak sekolah rendah & 2 anak sekolah menengah berasrama. 250 x 3 campur 700 x 2. Jumlahnya RM2150. "Mana nak ghobek?" kata Jid Cengkoi.

Abang Mat Mata Semilang tokok lagi serabut Jid Cengkoi. "Tu hang tak kira lagi belanja yang nak kena keluaq tiap2 hari. Hang kira tengok, berapa sebulan. Yang sekolah rendah pagi bawak seringgit pegi SK & petang bawak lima kupang pegi sekolah agama. Seringgit setengah sehari. Duit tuisyen dua tiga puluh ringgit sebulan. Duit tu duit ni macam2 lagi. Yang sekolah menengah tiap2 bulan wajib balik. Tambang sekali balik puluh-puluh ringgit. Duit poket lain cerita."

Aku faham luahan abang Mat Mata Semilang. Anak dia setakat ni semua sekali bersekolah asrama & akhirnya masuk universiti. Yang dah terima ijazah pun 4 orang. Yang dok tengah mengaji di universiti ada lagi. Yang dok sekolah menengah pun ada lagi. Aku faham sangatlah susah payah dia menyediakan belanja pendidikan anak-anak. Tabik spring!

Mat Do'diaq mencelah, "Tak boleh ka kita cari jalan bagi bantuan untuk setiap anak kampung yang nak masuk sekolah awal tahun. Kalau kita bagi untuk sekolah rendah satu kepala RM100 & sekolah menengah satu kepala RM150, kira okey la. Walau pun tak selesai sepenuhnya kos pendaftaran tapi dah ringan la. Kalau SK kampung kita ni, jumlah yang betui2 anak kampung kita lebih kurang 300 orang. Kalau seorang RM100, total RM30,000. Yang sekolah menengah pun lebih kurang 300 juga. Total RM45,000. Campur rendah dan menengah RM75,000."

Aku usik sikit, "Mana nak cari?". Mat Do'diaq cepat2 jawab "tu la yang aku ajak pikiaq ni!".

Ji Gali masuk daun, "Saya pikiaq takat tu belum cukup. Lagi baguih kalau kita boleh usahakan bantuan untuk kos tuisyen & lain2 program kecemerlangan akademik. Saya punya congak, kalau kita boleh bagi RM70 satu kepala, kira dah okey la. 500 budak sekolah kali dengan 70 ringgit, jumlah RM35,000."

Aku usik lagi, "Tujuh puluh lima ribu tambah tiga puluh lima ribu ... RM105,000. Macam mana kita nak cari?"

Sambil hembuih asap Suria, Joey Pak Chin panjangkan topik tu ke satu sudut lain. "Kita bagi sekali saja boleh la. Tak kan tiap2 tahun kita nak kena bagi macam tu. Untuk jangka panjang kita kena bagi pancin, jangan bagi ikan."

"Macam mana tu?", aku usik lagi.

Dipendekkan cerita, rumusan sidang petang kelmarin tu, beginilah adanyaaa .......

Di kampung aku ada 478 keluarga.

87 keluarga nelayan
7 keluarga guru
23 keluarga kakitangan kerajaan & agensi kerajaan
6 keluarga businessmen/contractor Melayu saiz besar sikit
85 keluarga businessmen/contractor China saiz besar sikit
43 keluarga usahawan kecil
4 keluarga staff Lumut Power Plant
11 keluarga buruh Lumut Power Plant
31 keluarga pekerja am kilang kecil, kedai dan bengkel
31 keluarga buruh ladang
46 keluarga buruh pelbagai sektor
32 keluarga kerjaya tak tetap
44 keluarga petani & penternak saiz kecil
28 keluarga pesara

Projek cadangan ....

Projek Laman Hijau - semua rumah yang ada laman luas sikit - 254 keluarga

Projek bengkel proses hasil laut - 20 keluarga.
Projek bengkel proses makanan ringan & kueh mueh - 20 keluarga.
Projek bengkel kraftangan - 10 keluarga.
Projek bengkel jahitan - 5 keluarga.
Projek ternakan kambing - 5 keluarga.
Projek ternakan ayam kampung - 10 keluarga.
Projek ternakan akuakultur - 10 keluarga.
Projek pertanian tanaman kontan - 30 keluarga.
Projek keusahawanan catering - 4 keluarga.
Projek keusahawanan 'tukang rumah' - 5 keluarga.

119 keluarga terlibat dengan projek2 di atas (tak termasuk projek Laman Hijau)

Kemudahan WIFI di lokasi strategik.

Perlindungan Takaful Kelompok - semua keluarga.

Kata Jid Cengkoi ..... "Kita kena mobilize semua kemampuan & kontek yang kita ada. Nak bagi plan kita tu jadi kenyataan memang la mencabar. Tapi bukan la susah sangat kalau betui pakat & betui caranya .... JKKK pegi hinggut Exco2 yang berkenaan" - Exco Pertanian, Exco Pembangunan Usahawan, Exco Agama (untuk urusan bantuan Baitul Mal), Exco Kebajikan, Exco Hal Ehwal Wanita." (sebenarnya Agama, Kebajikan & Hal Ehwal Wanita - exco yang sama).

Aku sambut, "JKKK mesti baguih dalam hal pengurusan maklumat yang berkaitan. Pegi la deal dengan Jabatan Pertanian, Jabatan Perikanan, Jabatan Haiwan, LKIM, MARDI, FAMA & semua jabatan/agensi yang berkaitan."

Kata Abang Mat Mata Semilang, "Lebih kurang 200 keluarga memang dah okey depa punya income. Kalu 119 keluarga tu berjaya, maknanya dah lebih 300 keluarga yang beres. Tak payah bantu apa2 lagi masa depan. Tinggal 100 keluarga lebih sikit saja. Pelan2 kita bangunkan depa pulak, insyaallah dua tiga tahun punya plan, boleh selesai semua keluarga. Satu dua family yang memang sendiri tak mau bangkit tu, tak dapek den nak nolong eh."

Joey Pak Chin mencelah, "Masalahnya ... macam mana kita nak dapat maklumat tentang peluang dan kemudahan yang disediakan oleh Kerajaan Negeri. Bajet 2009 untuk pertanian & pembangunan usahawan banyak mana? Pecahan atau agihannya macam mana? Kita nak dapatkan peruntukan2 yang berkenaan tu macam mana? Apa prosedurnya? Apa syaratnya? Kita nak kena mohon ka atau kerajaan yang akan turun cari kita?"

Kata Mat Do'diaq, "Hat ni la yang kita kena selesai betui2. Jangan jadi macam zaman Barisan. Dengaq peruntukan juta-juta. Mana dia pi mampuih pun tak tau la. Kita nak ambik sekupang pun tak boleh."

Kata Ji Gali, "Kerajaan kena turun mai. Habaq mai kat rakyat bagi betui2. Jangan dok main sidang media saja. Bawak keluaq kertas mai. Habaq perabih apa yang patut. Nak pakai Camry ka apa ka, hangpa punya pasai la. Ni rakyat nak bayaq tambang bas sekolah dok penin ni. Mai tengok sama."

Lain macam bunyi ayat Ji gali tu. Tapi aku nampak kesungguhan di sebalik sengehnya.

Wallahu a'lam.

Comments :

2 comments to “Cambah Fikir III : DEPM ganti DEB?”
Mamamat said...
on 

Salam Ustaz .. moga impian menjadi kenyataan. Dapat sukupun jadilah. Tapi ntahler, takat ni rakyatpun tak paham bajet negeri. Exco tak bentangpun perancangan masing-masing tahun 2009. Excopun tak mintak cadangan kita. Cuma kita yang sayangkan PR terhegeh2 bawa cadangan. Bagi cadanganpun belum tentu mereka faham.

Cukup dulu

ciberboron said...
on 

Salam mamamat ... itu le yg kite penin sikit sekarang ni. Info tak cukup. Harap2 ada penyelesaiannya.

Post a Comment