Cambah Fikir II : Macam Mana Nak Ubati 'SUMMUN BUKMUN UMYUN - FAHUM LA YA'QILUUN'

Anonymous PAS Perlih said...

PAS Perak mengaku MB nya berani kerana sembelih lembu korban! Ayah aku dah sembelih beratus lembu la woi! Hangpa kena pikir bahawa Cina dok sembelih hangpa tu bukan kat tengkuk aje malah kat halkum! Tanah habih bagi kat Cina! Pekak sungguh hangpa ni woi, nama saja bangsa Melayu tapi akai tak dak. Walaupun UMNO teruk, tapi depa ni ada sifat sayang Islam dan Melayu! Hangpa ni nak juai habis negeri dan maruah!

December 13, 2008 12:48 PM

Aku quote komen mangkuk ni daripada ruang komen sebuah artikel di ABOdaily.

Ada beberapa point yang berasak main di fikiran aku tentang komen ini. Jom kita selami jiwa dan aqal budi si pengomen yang berkunun nama 'PAS Perlih' ini. Bukan hal nak jawab kepada mangkuk sebijik tu tapi hal nak mengubati ratusan ribu manusia yang setalam dengan mangkuk tu di seluruh Malaysia.

Kalau hal nak jawab, memang macam2 boleh kita jawab. Mungkin begini ...

Woi! kami bukan nak bandingkan MB Perak dengan ayah hang atau tok wan hang. Mana ada standard! MB Pakatan Rakyat berbanding MB BN laa. MB kami reti sembelih lembu qurban. MB hangpa reti mentekedaghah lembu saja.

Kalau ayah hang tu sama kepala hotak dengan hang, naya la lembu yang dia kerat tengkok tu. Habis jadi bangkai. Hang pulak makan bangkai.

Cuba hang tunjuk mai, mana dia tanah yang kami dah bagi habih kat cina tu? Awat ... yang cina dok ada tanah merata bandaraya, pekan, ladang, gunung dan bukit la ni ... kerajaan Pakatan Rakyat ka yang bagi? Awat la hang benak sangat. Dah la benak, buta perut pulak tu!

Hang kata UMNO sayang Islam dan Melayu. Ptuih! Yang tarik balik bantuan perkapita SAR tu bukan UMNO ka? Yang halang enakmen jenayah syariah Kelantan dengan kandungan Hudud tu bukan UMNO ka? Yang luluskan pertukaran status ratus ribu ekar tanah Rezab Melayu pasai nak bagi kat cina sepanjang 50 tahun tu bukan kerajaan UMNO ka? Yang bodo piang pi bagi jadi kerusi Melayu di Parlimen tinggai sikit & minoriti tu bukan UMNO ka?

Awat la hang bengap sangat mangkuk woi!

Tu la pasai ... mak - pak - tok nek - tok nyang hangpa ni masa nak bekesah bagi jadi keturunan hangpa hari tu, depa tak baca bismillah dan tak reti baca doa minta lindung dari setan. Tu la yang beranak keluaq species macam hangpa ni. Spesies UMNO!

Rajin la sikit mengaji. Banyak-banyak la menyiasat. Yang sebenaqnya pekak tu, hang la. Dah la pekak, buta pulak. Bukan takat buta mata, sekali dengan buta perut.

Ini sekadar contoh kalau kita nak jawab secara emosi, sama macam mangkuk tu juga.

Aku lebih suka untuk menganalisis kategori minda dan jiwa yang ditunjukkan oleh komen itu sebagai mewakili kepala hotak sekelian ahli dan pendokong UMNO.

Kepala Hotak 1

Sokong Pakatan Rakyat (PR) = Cina berkuasa
Di negeri kerajaan PR = Banyak tanah dah diluluskan kepada kaum Cina
Melayu yang jadi MB & Exco di negeri PR = Boneka dan Pak Turut Cina semata-semata
Sokong PR = Gadai maruah bangsa
Sokong PR = Jual hak bangsa

Kepala Hotak 2

UMNO di akui 'teruk' dengan maksud 'corrupt' dan banyak skandal.
-TAPI-
UMNO pejuang dan pembela nasib Melayu
UMNO juga mempertahankan Islam

------------------------------------------------------

Perkara besar yang berasak-asak di fikiran aku ialah ... macam mana nak betulkan persepsi yang sangat songsang itu. Apa ubatnya. Bagaimana nak menyediakan ubat itu. Berapa banyak sukatan dosnya. Bila nak diberi. Macam mana nak diambil - ditelan, dikemam atau disapu?

Seni-rawat inilah urusan yang paling penting untuk difikirkan. Pinjam kata-kata Sun Tzu "hence under no circumstances can it be neglected".

Aku tak nampak barah otak yang semacam itu boleh dirawat dengan ubat seperti contoh komen balas yang aku rekacipta di atas. Sesekali mungkin ayat samseng perlu dibalas dengan ayat samseng yang seumpama dengannya. Itu pun kalau di ruang maya. Kalau di kedai kopi, mungkin akhirnya kita ke hospital dan ke balai polis.

Macam mana ya?

Standard pemikiran majoriti pendokong UMNO memang sah lebih kurang saja macam pemikiran pengomen di ABOdaily tu.

Aku yakin kecelaruan fikiran UMNO ini dah sampai ke kategori SUMMUN BUKMUN UMYUN FA HUM LA YA'QILUUN seperti yang difirmankan oleh Allah SWT dalam kitabNya.

Pekak, bisu dan buta, lalu dengan sebab itu mereka tak mampu berfikir (tidak mengerti).

Kalau itu rumusannya, maka kita perlu bertindak menerangkan dan memahamkan fakta sebenar tentang realiti hak, nasib serta maruah Melayu. Bagaimana?

Rasulullah SAW berpesan "berkomunikasilah dengan manusia sesuai dengan tahap pemikiran mereka" (khaatibun naas 'ala qadri 'uquulihim).

Lagi pesanan Rasul SAW "bahasa badan adalah lebih fasih daripada bahasa pertuturan" (lisaanul haal afsohu min lisaanil maqaal).

Mai kita pakat pikiaq!

Comments :

3 comments to “Cambah Fikir II : Macam Mana Nak Ubati 'SUMMUN BUKMUN UMYUN - FAHUM LA YA'QILUUN'”
Anonymous said...
on 

salam,
terdapat kesilapan menaip kpd ayat 'summom..'teman dah betulkan diblog ABOdaily. Satu kritikan sosial yg sgt baik dan padu. Tahniah !

ABO

Cenangau said...
on 

Hai syeikh, lain macam punya cara maki, tapi menarik gak cara ni. Sekali sekala ana pun nak pakai cara ni jugak laa..

ciberboron said...
on 

Anonymous ... terima kasih. Tapi sape lah agaknye ni ye?

Syeikh cenangau,

Belasah, jangan tak belasah!

Post a Comment