Bingkisan Khas Untuk Pengundi Bagan Pinang


PRK N31 Bagan Pinang Ahad ini bukan urusan eksklusif pengundi dan penduduk dalam kawasan DUN Bagan Pinang sahaja. Bukan juga terhad hanya kepada sebuah negeri bernama Negeri Sembilan. Bahkan pengundian 11 Oktober 2009 ini sesungguh-sungguhnya adalah urusan sebuah negara Malaysia. Satu DUN ini sama penting dengan satu Pilihanraya Umum melibatkan 222 kerusi Parlimen dan 505 kerusi DUN.

Keputusan PRK ini akan menjadi penentu kepada rentak dan langkah politik nasional selepas beberapa perubahan dan anjakan berikutan isyarat besar yang ditunjukkan oleh pengundi semasa PRU12.

Penyataan sikap dan protes yang disuarakan oleh pengundi pada 8 Mac 2008 telah berjaya mengejutkan UMNO/BN daripada lena yang panjang sejak merdeka. Setidak-tidaknya kita telah berjaya membawa UMNO/BN ke pentas-pentas sidang media untuk mengakui kesilapan dan keterlanjuran mengabaikan hak dan kepentingan rakyat.

Sepanjang enam bulan pertama selepas PRU12, pemimpin BN riuh rendah mengumumkan langkah-langkah mengkaji semula pendekatan politik mereka. Baru terasa mahu mendahulukan rakyat. Integriti diperkatakan di merata ceruk. ‘Mesra rakyat’ dijaja seluruh pelusuk kampung.

Namun begitu, roh kebendaan yang telah berdarah daging dengan nyawa dan jasad UMNO/BN menyebabkan kejutan PRU12 itu belum cukup untuk membuatkan mereka bertaubat nasuha.

Pelbagai pendekatan dan slogan yang serba baru itu masih bersifat kosmetik, palsu, pura-pura dan lakonan untuk mengendurkan protes rakyat. Ia tidak berpaksikan keinsafan untuk mengendurkan ketamakan diri atau kemahuan untuk memakmurkan rakyat. Pendekatan baru itu cuma umpan untuk melunakkan hati dan melekakan rakyat. Slogan baru itu cuma topeng untuk menyembunyikan serakah yang masih membara.

Kalau rakyat memberikan isyarat baru bahawa mereka telah memaafkan UMNO/BN dan mengiktiraf gaya baru yang dilakonkan itu maka UMNO/BN akan kembali ke landasan asal. Rompak harta negara. Rampas hak rakyat. Kekang kebebasan.

Oleh itu, jangan jadikan Bagan Pinang sebagai isyarat untuk membolehkan UMNO/BN mematikan proses kematangan berpolitik yang berteras ‘tanggungjawab’ dan ‘prihatin’ yang baru melangkah ini.

TERUSKAN ISYARAT PRU12!

Isyarat PRU12 diikuti 8 PRK selepas Mac 2008 perlu diteruskan di Bagan Pinang. Kemenangan PR (kekalahan BN) Ahad ini akan membantu kesempurnaan proses kematangan politik Malaysia. Bagan Pinang bukan hanya milik 14 ribu pengundi berdaftar N31 sahaja bahkan ia adalah permata berharga milik seluruh rakyat Malaysia yang mencitakan kemakmuran yang adil saksama.

11 Oktober bukan tarikh pertempuran Zulkefly dengan Isa. PRK ini bukan gelanggang adu nasib hanya antara PAS dengan UMNO sebagai pesaing politik parti. Bukan juga medan uji PR dengan BN sekadar untuk menilai populariti.

Pertembungan Ahad ini adalah pertembungan antara nafsu dengan kesedaran. Di satu pihak ialah kapitalis penguasa BN yang mahu mengekalkan kuasa demi keinginan yang tak pernah puas manakala di satu pihak lagi ialah gelombang kebangkitan rakyat yang tak rela kekayaan negara terus dirompak dan hak rakyat terus dicabul.

BN belum jatuh. Keputusan PRU12 hanya satu pukulan kuat terhadap BN. Mereka terkejut. Berikutan itu, banyak pengakuan insaf telah dibuat oleh pemimpin-pemimpin besar BN (khususnya UMNO) tentang kesilapan yang telah dilakukan sepanjang setengah abad mentadbir negara. Tetapi semua pengakuan itu cuma reaksi bersifat strategi untuk memulihkan imej. Jatidiri masih sama. Hala tuju pun kekal sama. Seni penampilan berubah namun perangai tetap yang itu juga.

Selama 19 bulan sejak selepas Mac 2008, BN kelihatan berubah sedikit. Pendekatan mereka dalam hal mengambil berat kebajikan rakyat kelihatan ada gaya baru. Ada peningkatan dalam hal kesediaan mendengar dan menerima rintihan rakyat. Tiba-tiba boleh pula mereka menambah beberapa peruntukan jenis baru untuk meringankan beban rakyat berpendapatan rendah. ISA pun sedia dikaji semula.

Walau pun BN masyhur dengan langkah dan program kosmetik, namun setidak-tidaknya landaan tsunami PRU12 berjaya memaksa mereka untuk tidak terus memekakkan telinga terhadap suara rakyat.

Tetapi awas! Semua anjakan dan perubahan yang nampak berlaku itu sebenarnya tidak datang dari rasa insaf atas kesalahan yang telah dilakukan. Keprihatinan itu dilakonkan sekadar untuk bertindak sebagai ‘penyerap hentakan’ bagi mengendurkan gelombang kebangkitan rakyat.

Mereka belum sungguh-sungguh mahu berubah!

Skandal komisen kapal selam terus ditutup bersama-sama matinya Altantunya. Hanya Sirul dan Azilah yang didakwa dan disabitkan kesalahan sedangkan kedua-duanya tak pernah ada apa-apa urusan dengan anak Shaaribuu itu. Siapa yang mengarahkan mereka membunuh Altantunya? Siapa yang loloskan bom C4 kepada mereka?

Penjenayah skandal PKFZ yang menelan billion RM wang rakyat terus dilindungi. Mereka jatuhkan kerajaan PR Perak dengan mengugut dan merasuah wakil rakyat. Beng Hock mati kerana bersungguhnya BN nak membuktikan penyalahgunaan RM2500 peruntukan ADUN Selangor sedangkan Khir Toyo lepas bebas dengan istana puluhan juta ringgitnya. Rasuah wang dan rasuah projek mee segera turun mencurah-curah di lapan PRK sebelum ini. SPRM terus buta. SPRM ditunggang semahu-mahunya. Dan banyak lagi kalau nak disenaraikan bukti BN masih dengan tabiat lama mereka.

Oleh itu isyarat rakyat melalui peti undi mesti diteruskan. PRU12 belum cukup mengajar mereka erti tanggungjawab. Lapan PRK berkeputusan 7-1 yang tak memihak kepada mereka juga belum cukup menyedarkan mereka.

Bagan Pinang perlu meneruskan gelombang suara rakyat ini.

Comments :

3 comments to “Bingkisan Khas Untuk Pengundi Bagan Pinang”
Anonymous said...
on 

ayuh!!!ciberboron,namamu sudah cukup membuat aku teruja,lompatanmu,larianmu,terkamanmu bagaikan saekor ceta ah.cekamamanmu tamparanmu aku dapat rasai bagaikan saekor beruang.kemana kamu....?sudah lama aku tidak mendengar dan melihat kamu meratah,memamah mangsa mu.baru kini kamu ku terlihat kelibat mu...ada kamu sudah bersedia!!!!untuk bertempur di bagan pinang.

Anonymous said...
on 

ustad ustad , tulis le banyak-banyak ... lagi ..
yg kaw kaw bedal punya .............
lama benor rasaenye nengok mike tak tulis apa , so lani tulis la SELALU ...............

LovePerak said...
on 

cantek cyberboron muncul kembali...
teruskan perjuangan...

Post a Comment

 

Komen Pengunjung Terkini