Seruan Khas Keprihatinan Bangsa Melayu

Melayu Bukit Gantang ditakdirkan jadi penting. Maruah bangsa Melayu hari ini dan besok lusa yang panjang, bergantung harap pada penentuan sikap orang Melayu Bukit Gantang 7 April ini. Semua bangsa sedang menilai. Seluruh dunia sedang memerhati. Persoalan tentang maruah Melayu akan terjawab minggu depan.

Maruah bangsa bukan terletak pada kuasa yang dipegang seribu tahun tetapi pada keadilan walau hanya berkuasa satu hari. Maruah bangsa bukan terletak pada riuh rendah kemenangan tetapi pada kejujuran yang menempatkannya di atas podium penganugerahan. Maruah bangsa bukan terletak pada lagak gaya kebangsawanan tetapi pada kesaksamaan yang dikecapi oleh semua rakyat jelata. Susah senang bersama. Berat sama dipikul, ringan sama dijinjing. Maruah bangsa bukan terletak pada gah menghunus keris tetapi pada kebijaksanaan mengukir senyum meramaikan kawan.

Gelanggang 7 April bukan sekadar pertembungan PR-BN, atau PAS-UMNO, atau Nizar-Ismail. Taruhannya bukan sekadar maruah diri atau maruah parti. Hadiahnya bukan setakat satu kerusi di dewan rakyat yang berhawa dingin. Keputusan pengundian itu bukan milik orang Bukit Gantang sahaja tetapi milik orang Perlis sampai ke Sabah, bahkan milik semua pencinta keadilan seantero dunia. Tapi penentunya ialah orang Melayu Bukit Gantang.

Dari awal kempen hingga kini UMNO memainkan lagu bangsa. Orang Melayu cuba diyakinkan maruah bangsa sedang tercalar. Penyebabnya ialah Pakatan Rakyat. Melayu PAS dan Melayu PKR diperdaya hingga sanggup bersekongkol dengan Cina DAP. Matlamat DAP ialah menamatkan ketuanan bangsa Melayu. DAP juga bercita-cita meruntuhkan kedaulatan Raja-Raja Melayu. Lirik lagu yang didendangkan oleh UMNO ialah PR derhaka dan gadai hak bangsa Melayu. Iramanya merdu tetapi liriknya low class. Namun orang Melayu yang kurang membaca dan kurang mengkaji mudah digula-gula.

Oleh itu orang Melayu yang tahu lagi arif akan hal sebenar mesti tampil melakukan sesuatu untuk memperbetulkan kefahaman tentang isu ini. UMNO telah lama menggunakan helah maruah bangsa untuk menipu orang Melayu, sedangkan tercorotnya bangsa Melayu hari ini adalah angkara mereka. Tidak memadai kalau usaha membongkar penipuan UMNO itu hanya dilaksanakan oleh pemimpin dan petugas parti politik PAS dan PKR. Orang Melayu yang tahu tetapi tidak aktif berpolitik perlu turut sama menyumbang bakti. Penglibatan itu boleh dilakukan dengan cara dan kaedah masing-masing. Kalau kita biarkan orang Melayu terus ditipu oleh UMNO, lambat laun bangsa Melayu akan punah ranah. Melayu yang bakal musnah itu bukan hanya Melayu UMNO tetapi juga Melayu PAS, Melayu PKR dan Melayu tak berparti. Na'uuzubiLlah.

Asal tahu dan arif, orang Melayu Bukit Gantang dan orang Melayu di mana saja tak kira PAS atau PKR atau tak berparti bertanggungjawab menyedarkan pengundi Bukit Gantang tentang realiti maruah bangsa. Setiap orang sayangkan bangsanya. Melayu PAS dan Melayu PKR juga sayangkan bangsa Melayu. Berkawan dengan Cina dan India DAP atau PKR tidak bermakna mengenepikan kepentingan bangsa. Melayu UMNO pun berkawan dengan Cina MCA, India MIC dan bangsa lain yang menganggotai 13 parti lain dalam BN. Tak ada salahnya berkawan dengan bangsa lain. Pertahankan hak bangsa sendiri dan hormati hak semua bangsa lain.

Persoalannya, benarkah UMNO mempertahankan hak bangsa Melayu? Benarkah UMNO berusaha gigih membangunkan pencapaian bangsa Melayu? Benarkah UMNO berjaya meningkatkan martabat dan maruah bangsa Melayu?

Yang tahu lagi arif pasti sedar betapa UMNO bohong. Bangsa Melayu yang dipimpin oleh UMNO bukan setakat kalah bahkan kalah teruk dalam segala bidang berbanding bangsa lain. Fakta, angka, statistik, dokumen dan bukti kegagalan serta pengkhianatan UMNO terhadap bangsa Melayu terlalu banyak. Semua itu perlu diberitahu kepada semua orang Melayu Bukit Gantang dan di mana saja.

Petugas PAS dan PKR telah dan sedang berusaha sedaya mungkin untuk menyalurkan maklumat ini. Namun kemampuan yang ada amat terhad. Tidak semua pengundi Melayu dapat ditemui oleh petugas-petugas parti. Maka seluruh anak bangsa di dalam dan di luar Bukit Gantang perlu membantu. Kunjungi atau hubungilah sanak saudara atau rakan taulan yang mengundi di Bukit Gantang. Mungkin usaha penerangan oleh yang tak pakai lencana parti lebih disenangi dan lebih berkesan. Jom kita sama-sama membantu!

Kalau UMNO-BN menang pada 7 April ini, jadah malangnya ialah pada bangsa Melayu. Menang di Bukit Gantang akan mengisyaratkan bahawa orang Melayu boleh terus ditipu. Menang akan menjadikan UMNO lebih berani merompak harta negara dengan seribu satu komisyen dan anugerah projek kepada proxy dan kroni. Menang akan memberikan lebih keyakinan kepada UMNO bahawa orang Melayu tak kesah tentang bermacam skandal dan jenayah pemimpin UMNO. Menang bererti orang Melayu tak marah amalan rasuah yang jadi rukun pengurusan UMNO.

Kalau itu berlaku, akibatnya bangsa Melayu akan hilang maruah. Usaha memajukan anak bangsa akan kekal terencat. Harta negara akan habis dilahap oleh segelintir penguasa. Bangsa lain di seluruh dunia tak kan hormat Melayu yang mengizinkan perasuah dan penerima rasuah terus berkuasa.

Ayuh bangsa Melayu! Kunjungi dan hubungi keluarga dan rakan di Bukit Gantang. Ajak mereka mengundi maruah bangsa. Seru mereka mengundi cita-cita pentadbiran bersih tanpa rasuah. Pujuk mereka supaya menolak gerombolan penuh skandal dan jenayah. Undilah Pakatan Rakyat!

Comments :

1
Anonymous said...
on 

Jadikanlah undi anda penentu generasi muda,
Jangan biarkan mereka membenci dek kesilapan kita,
Warisilah mereka kehidupan bahagia, telus, saksama,
Keranamu Malaysia adalah negara tercinta...

perwira kecewa

Post a Comment

 

Komen Pengunjung Terkini