OSMAN TEKUKUR BACA TEKS

Aku baru selesai baca teks ucapan yang disediakan untuk dibaca oleh Osman Jailu ketika berceramah di Air Kuning, 12 Mac baru-baru ni. Confirmed ucapan tu bukan dari kepala hotak Osman sendiri. Orang lain yang tulis. Dia tukang baca saja. Patut la tak boleh buat kerja sepanjang jadi exco dulu. Kalau nak baca, jenguklah albanjari online.

Aku tertunggu-tunggu bila pulak wira yang sorang lagi tu nak berceramah di Behrang. Kalau ada yang dapat teks ucapan Jamal tu, tolong bagi kat aku. Teringin sungguh nak tengok apa yang UMNO sediakan untuk disiulkan oleh tekukur.

Aku tak mau hentam Osman lebih-lebih berkaitan ceramah tu sebab bukan otak dia yang menghasilkan ucapan tu. Yang bestnye, muka pertama teks ucapan tu siap ada jata (lambang) negeri kat bahagian atasnya. Macam datang dari pejabat SUK je. Format teks itu pun macam format teks ucapan orang besar kerajaan. Kalau setakat UMNO Bukit Gantang yang sediakan teks itu, rasanya tak ada lambang macam tu. Kalau ada pun mungkin lambang UMNO.

Lantaklah siapa pun yang menyediakannya. Yang pasti, isi ucapan tu bukan dari kepala hotak Osman Jailu. Kesian Pak Jailu, dapat anak burung.

Aku nak cerita sikit pasal si Osman dan rakan sejawatnya si Jamal tu. Dua politikus ini dah bikin problem sejak kerajaan Pakatan Rakyat belum terbentuk lagi. Jamal tu teringin benor nak jadi MB. Selepas Sultan pilih Hj Nizar untuk jadi MB daripada tiga nama yang dikemukakan (Ngeh, Jamal dan Nizar), si Jamal ni tak setuju walhal ketika menyerahkan tiga nama tu semua dah mengaku akan terima siapa saja yang dipilih oleh Tuanku. Sebab itulah majlis angkat sumpah yang dijadualkan pada petang 13 Mac 2008 terpaksa ditangguhkan di saat akhir. Tuanku panggil Ngeh, Jamal dan Nizar pada pagi hari tu. Tuanku nak pastikan commitment persepakatan ketiga-tiga parti sebelum angkat sumpah petang nanti. Waktu itulah si Jamal kata tak setuju pada pemilihan Nizar. Tuanku terpaksa tangguhkan majlis angkat sumpah. Si Jamal ni cakap kat Tuanku, dialah yang lebih layak jadi MB. Bila pemimpin PKR tanya balik pada dia kenapa pulak tak setuju, selamber je dia jawab "saya pening sikit la masa tu". Sebab tu lah Tuanku minta pengakuan bertulis daripada semua 31 ADUN Pakatan Rakyat. Selesai serah surat tu barulah Tuanku perkenan mengadakan majlis angkat sumpah MB.

Dalam teks ucapan si Osman, dia disuruh bersiul bahawa MB, Ngeh dan Nga plus lain-lain exco DAP dan PAS banyak buat benda untuk kepentingan diri dalam keputusan-keputusan mesyuarat exco. Siannn aku pada si Osman ni. Dia yang menyamun, tapi tuduh orang lain. Kalau nak tau betul atau tak betul, cuba ajak si Osman & Jamal berforum di pentas terbuka tentang dakwaan-dakwaan tu. Ahli panelnya Osman, Jamal, Nizar, Ngeh dan Nga. Aku jadi moderator. Osman boleh bawak bukti-bukti macam yang didakwa dalam teks ucapan tu. Mampuih idup balik si Osman tak berani. Kalau nak berlawan bukti, si Os dan si Jam ni bukan setakat boleh terlondeh seluaq tapi siap tercabut teloq. Ops! terheavy sikit.

Kalau hal lompatan demi agama, bangsa dan negara yang ada dalam teks tu, tak payah cerita la. UMNO yang kepit GRO kiri kanan dan tonggang langgang mabuk tuak pun melaungkan slogan cabuk yang sama.

Aku tergelak bila Osman ditekskan supaya berkata "banyak keputusan yang dibuat tidak mengambil kira pandangan yang diberikan oleh pihak kami." Kesian si tukang karang teks tu. Dia tak tau apa-apa. Mungkin tak pernah bersembang dengan Os dan Jam. Pandangan dua orang ni memang susah nak diambil kira sebab tak ketahuan punca. Orang berbincang pasal nak aktifkan semula aktiviti perlombongan, Os & Jam ni dok kira syok kalau boleh mengail lampam kat lombong tu. Alamak! tak reti masuk daun langsung. Waktu exco bincang tentang penstrukturan semula perkhidmatan pungutan dan pelupusan sampah di peringkat PBT, dua makhluk ni dok cerita pasai meter tempat letak kereta. Keluaq tajuk. Tu ka, macam mana orang nak ambil kira pandangan hangpa?

Ewah ewah! Osman kata bukan kerana duit. he he he! Katak dengan ulat kuang boleh la percaya cakap hangpa.

Selamat Maju Jaya Mr Os & Mr Jam!

Comments :

4 comments to “OSMAN TEKUKUR BACA TEKS”
Anonymous said...
on 

burung apa....? burung terkukur
burung apa....? burung terkukur
burung aperrrrr.....? burung terkukurrrrrrrr

Anonymous said...
on 

siput aper...?siput babi
siput aper...?siput babi
siput aperrr...?siputlah babii

Anonymous said...
on 

burung terkukur ni la yg kaki burung duk cari..nama dia 'KUKOO SIDIAQ' kaki burung tau la jenis nei...depa mana tauuu.....he he he

Anonymous said...
on 

burung ape.... burung belatok
angguk kepala aje...

Post a Comment

 

Komen Pengunjung Terkini