cacamerba makhluk politik malaysia 2

aku pun makhluk politik juga. 30 tahun di gelanggang ini bermula ketika masih dalam tingkatan 1. waktu itu aku hanya penampal poster. beli tepung ubi, masak buat gam. berusnya dari sabut kelapa. aku tak peduli borang E dan tak kisah had umur 21 tahun untuk jadi petugas parti politik masa pilihanraya.

pendek kata, aku betul2 bekerja masa umur form 1 tu kerana kesedaran politik yang real. bukan ikut-ikutan buta tuli. aku puas bila dapat melaksanakan tugas. caci maki hina perli oleh makhluk sekeliling tak merencatkan sedikit pun semangat juang aku.

30 tahun berlalu. aku masih di gelanggang ini. masih dalam bas yang sama. masih bekerja. masih dengan matlamat yang itu juga.

aku dah duduk di macam2 potfolio dalam organisasi parti dari level cawangan sampai national level. walau pun tak macam tun, tan sri dan dato' seri tapi simpang siur perjalanan makhluk politik ni dah masak juga la rasanya.

tiba2 sehari dua ni terpanggil jiwa dan minda aku untuk menjeritkan cetus rasa dan luahan minda tentang makhluk-makhluk politik yang pelbagai sepak terajang serta helah muslihat mereka masing-masing.

mudah-mudahan Yang Maha Esa memayungi langkah aku dan melorongkan agar coretan2 aku ini mendatangkan manfaat kepada diri aku dan sekelian yang membacanya.

politik memang cacamerba. makhluk-makhluk politik pun ramai sangat yang cacamerba dan ghafla jingga. UMNO sentiasa cacamerba. lain2 komponen BN pun pakat2 huru-hara. PKR tak kurang ghaflahnya. DAP tak habis2 dengan mainan isu sensitifnya. PAS pun bergelora di sebalik tenang. aku? .... aku pun pening kepala!

kalau aku nak katakan UMNO sepatutnya begini, DAP sepatutnya begitu dan jangan begini, PKR patut fikirkan begini, PAS janganlah begitu, itu dan ini ...... sebenarnya semua pihak akan berkata kepada pihak lain "kamu sepatutnya begini" dan "kamu tak patut begitu".

kalau semua orang dan semua pihak jadi "seperti yang sepatutnya" macam yang kita fikirkan maka tidaklah wujud banyak pihak atau banyak parti. semua orang jadi satu. satu hati dan satu fahaman. tak perlu ada parti-parti pun. TAPI mustahil boleh jadi begitu. Naturenya makhluk manusia ni memang berbeza selera dan maunya. sebab tu lah ada hero dan ada penyangak. ada beriman dan ada yang kufur. selagi belum kiamat selagi itulah akan sentiasa bertembung antara kebaikan dan kejahatan. ada penyokong dan ada penentang. ada menang ada kalah.

masalahnya, boleh dikatakan semua pihak mengaku dan mengisytiharkan nak buat kebaikan. masing-masing konon memiliki prinsip dan fahaman yang paling betul. orang lain tak betul.

aku ni betul ke? hai pening ... pening ...

Comments :

0 comments to “cacamerba makhluk politik malaysia 2”

Post a Comment

 

Komen Pengunjung Terkini